אולטראסאונד תלת-מימדי: שיטת הדמיה מדויקת להערכת דיספפסיה פונקציונאלית (מתוך Gut)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסם בגיליון דצמבר של Gut עולה, כי אולטראסאונד תלת-מימדי (3DUS) הינו אלטרנטיבה מדויקת ולא פולשנית ל-barostat בהערכת נפח הקיבה במחלות מערכת העיכול העליונה.

בשימוש ב-3DUS, החוקרים מצאו כי התסמינים של חולים רבים עם דיספפסיה פונקציונאלית קשורים לעיתים קרובות בהרפיה לקויה של הקיבה הפרוקסימלית.

באותו גיליון של Gut, רופאים בלגים פרסמו מחקר המכוון לפתופיזיולוגיה של דיספפסיה פונקציונאלית. סקירתם מציעה כי התסמינים עשויים להיות קשורים ביכולת התאמה לקויה של הקיבה, ייתכן עקב שפעול של מסלולים ניטררגים או עיכוב של מסלולים כולינרגים.

בדיווח הראשון, ציינו החוקרים את רמת הדיוק הגבוהה ואת המהימנות של 3DUS בקביעת נפח הקיבה, ואילו המחקר הנוכחי משווה בין ה- barostatובין ה-3DUS, ובוחן את הקשר בין נפחי קיבה ודיספפסיה פונקציונאלית.

החוקרים העריכו את הכלים האבחנתיים בשני ימים נפרדים במחקר עוקבה שכלל 15 פרטים בריאים ו-15 פרטים הסובלים מדיספפסיה פונקציונאלית.

ה- barostatהראה יכולת התאמה פונדאלית ירודה בתגובה לתזונה נוזלית ב-47% מהחולים עם דיספפסיה פונקציונאלית, ואילו נתוני ה- 3DUS הראו שינויים לקויים בנפח הקיבה הפרוקסימלית ב-67% מהחולים, ונפח אנטראלי דיסטלי גדול יותר.

מכך הסיקו החוקרים, כי ה-3DUS הינו טכניקה ישימה ובלתי פולשנית למדידת נפח הקיבה, המראה חפיפה ברורה עם נתוני ה- barostat.

במאמר השני, החוקרים מציינים שאין תרופות לחולים הסובלים מיכולת התאמה לקויה של הקיבה. במחקרם, הם העריכו טיפולים אפשריים לדיספפסיה פונקציונאלית כולל ניטראטים, sildenafil, paroxetine, sumatriptan, tegaserod, clonidine ו- buspirone.

אולם, אף אחד מהתרופות אינה מוכנה לשימוש קליני, בשל תופעות לוואי מרובות, או משום שנבדקו במתנדבים בריאים בלבד או במחקרים קטנים מאוד של חולים עם דיספפסיה פונקציונאלית.

החוקרים מסכמים ואומרים, כי אסטרטגיות אלה נותרות מוגבלות למרכזים המתמחים בכך לאחר הערכה זהירה של הפתופיזיולוגיה הבסיסית ואינן מתאימות לשימוש רוטיני.

Gut 2006;55:1685-1691,1725-1730

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה