טיפול אנטי-ספטי מקומי מוריד את שכיחות הזיהומים באתר הצבת PEG (מתוך Eur J Gastroenterol Hepatol)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון דצמבר של European Journal of Gastroenterology and Hepatology, עולה כי תוספת טיפול מקומי בתרסיס אנטי-ספטי, לטיפול אנטיביוטי פראנטרלי, מביאה לירידה בסיכון לזיהומי סטומה לאחר PEG (Percutaneous Endoscopic Gastrostomy).

לאור השימוש בטיפול אנטי-ספטי מקומי להורדת שכיחות זיהום חיידקי מקומי, וטיפול אנטיביוטי פראנטרלי להורדת הסיכויים לחיידקים ממקורות אחרים לזיהום הפצע, היינו מצפים, בתיאוריה, לירידה בשיעור הזיהומים באתר PEG, לפחות בשבוע הראשון לאחר הצבת PEG.

החוקרים בחנו את יעילות טיפול אנטי-ספטי מקומי, עם או בלי משטר טיפול אנטיביוטי, במניעת זיהומי סטומה ב-96 חולים לאחר הצבת PEG.

שיעורי הזיהומים באתר הצבת PEG בימות השבוע היו נמוכים יותר בקבוצות שקיבלו טיפול אנטיביוטי (6%) או טיפול אנטיביוטי עם טיפול אנטי-ספטי (9%), בהשוואה לקבוצות שטופלו בתרסיס אנטי-ספטי בלבד (32%).

תופעות לוואי (תמותה או זיהום), היו הכי פחות שכיחות בעקבות טיפול אנטיביוטי, בשילוב עם טיפול אנטי-ספטי (6%), וגבוהות יותר באופן משמעותי בעקבות טיפול אנטיביוטי (35%), וטיפול אנטי-ספטי מקומי (43%).

שיעור הזיהומים באתר הצבת PEG היה נמוך יותר בעקבות טיפול משולב, שכלל טיפול אנטיביוטי, ביחד עם טיפול אנטי-ספטי (9%), בהשוואה לטיפול אנטיביוטי בלבד (32%), וטיפול אנטי-ספטי בלבד (43%).

פרט לקבוצת הטיפול, מהממצאים עולה כי רק סוכרת משפיעה באופן משמעותי על התוצאות.

לסיכום, שילוב טיפול אנטיביוטי פראנטרלי, עם טיפול אנטי-ספטי מקומי, יביא לירידה בסיכון לזיהום מוקדם באתר הצבת PEG. החוקרים מוסיפים כי המחקר נערך כאשר שיעורי הקולוניזאציה והזיהום ב-MRSA היו נמוכים יותר, בהשוואה למצב כיום, במרבית בתי החולים בבריטניה. ייתכן שיש חשיבות לבדיקות סקר לפני הצבת PEG, וניסיון להכחיד את זיהום MRSA, או אף לנסות טיפולים מניעתיים בבתי חולים עם שיעורי נשאות גבוהים באוכלוסיית הקשישים.

Eur J Gastroenterol Hepatol 2006;18:1279-1284.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה