ליפידים ו-CRP מנבאים סיכון לשבץ איסכמי (מתוך J Am Coll Cardiol)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת דצמבר של Journal of the American College of Cardiology, עולה כי באוכלוסייה של נשים בגיל העמידה, שעקבו אחריהן לתקופה של 10 שנים ואשר היו בריאות בהתחלה, רמות ליפידים גבוהות, בעיקר רמה גבוהה של כולסטרול כולל, רמה נמוכה של HDL ויחס גבוה של כולסטרול כולל ל-HDL, היו קשורים לסיכון לשבץ איסכמי בעתיד. אותו דבר היה נכון גם עבור CRP (C-reactive protein).

השאלה אם רמות ליפידים גבוהות קשורות עם הסיכון לשבץ נמצאת בדיון ובעימות בספרות הנוירולוגית, למרות שהעדות הופכת ליותר ויותר משכנעת ורמות גבוהות של ליפידים כיום כלולים כגורם סיכון הניתן לשינוי לשבץ.

החוקרים העריכו את הכוח היחסי של רמות ליפידים ו-CRP, שרגישותו גבוהה, כדטרמיננטות של שבץ איסכמי בהשוואה למחלת לב קורונרית, תוך שימוש במידע מ-15,632 נשים ממחקר Women’s Health.

לאחר תקנון לגיל, לחץ דם, סוכרת, השמנה ומצב עישון, עליה באחוזונים של כולסטרול היה קשור עם שבץ איסכמי בעתיד, אך עם גודל אפקט קטן יותר ממה שנראה עבור מחלת לב קורונרית.

CRP היה קשור עם הסיכון לשבץ והסיכון למחלת לב קורונרית, למרות שבניגוד לרמות ליפידים גבוהים, שיותר קשורים למחלת לב קורונרית, CRP קשור יותר לסיכון לשבץ.

לסיכום, ממצאי המחקר עקביים, אך לא בהכרח מוכיחים, עם ההשערה, שהיפר ליפידמיה ודלקת תת קלינית כרונית הם תהליכים בלתי תלויים הפועלים בצורה שונה במערכות כלי דם שונות.

J Am Coll Cardiol 2006;48:2235-2242

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה