בדיקות PET למעקב אחר תגובת סרטן שד לטיפול כימותרפיה (J Clin Oncol)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון 1 בדצמבר של Journal of Clinical Oncology, עולה כי בדיקת PET (Positron Emission Tomography) לאחר הזרקת 18F Fluorodeoxyglucose (FDG), היא בדיקה יעילה בניוי התגובה לטיפול כימותרפיה נאו-אדג’וונטי, בחולות סרטן שד.

החוקרים מציינים כי השינויים במטבוליזם של הגידול נעשים עוד לפני השינויים בגודל הגידול. מחקרים הצביעו על כך שקליטת FDG עשויה לשקף את השינויים בשלב מוקדם יותר, בהשוואה לשיטות אחרות.

בכדי לבחון את הנושא, החוקרים עקבו אחר נשים עם סרטן שד בשלב II או III, שקיבלו טיפול כימותרפי נאו-אדג’וונטי. בדיקות PET נערכו לאחר מתן FDG, בתחילת המחקר ולאחר מחזור הטיפול הראשון, השני והשישי.

ניתוח בוצע לאחר מחזור הטיפול השישי, ומחלה רזידואלית זוהתה ב-28 נשים. ערכי הקליטה הסטנדרטים של FDG לא השתנו רבות בקבוצה זו. עם זאת, ב-34 מ-36 הנשים עם מחלה רזידואלית מינימלית, הערכים ירדו באופן משמעותי לרמות בעבר.

כאשר החוקרים קבעו את ערך הסף על 60% מהקליטה הסטנדרטית, הרגישות עמדה על 61% לאחר מחזור טיפול כימותרפי אחד, 89% לאחר שניים ו-88% לאחר 3 טיפולים. הערכים המקבילים לסגוליות עמדו על 96%, 95% ו-73%, וערכי ניבוי שלילי עמדו על 68%, 85% ו-83%.

תוצאות אלו היו טובות יותר באופן משמעותי, בהשוואה לתוצאות של בדיקת אולטרה-סאונד. למעשה, הערכת התגובה לגידול בשיטות  אלו היתה משמעותית, בלא תלות בערכי הסף שנבחרו.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, אך מצפים כי הגישה תספק אינפורמציה שימושית בנוגע לתגובה לטיפול, כבר לאחר מחזור הטיפול השני. מידע מוקדם אודות תגובת הגידול מסייעת מאוד בקביעת שיטת הטיפול המתאימה ביותר.

J Clin Oncol 2006;24:5366-5372.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה