תזונה דלת שומן יכולה למנוע הישנות של סרטן שד (מתוך Journal of the National Cancer Institute)

תוצאות מעודכנות ממחקר Women’s Intervention Nutrition מראות כי הורדת צריכת השומן בתזונה יכולה לשפר הישרדות חופשייה מהישנות בקרב חולות סרטן שד המקבלות טיפול שגרתי במחלת הסרטן. תוצאות המחקר פורסמו בדצמבר בפגישה השנתית של SABCS (San Antonio Breast Cancer Symposium).

בעוד שמחקרים תצפיתיים ופרה קליניים מצביעים על קשר בין צריכת השומן בתזונה ובין סרטן שד, זהו המחקר הקליני שלב 3 הפרוספקטיבי והרנדומאלי הראשון לבדוק את האפקטים של התערבות תזונתית.

במחקר זה 2437 נשים פוסט מנו-פאוזליות עם סרטן שד מוקדם, שעבר כריתה, ואשר מקבלות טיפול שגרתי למחלת הסרטן, חולקו רנדומאלית לקבל התערבות תזונתית (n=975) או להיות קבוצת ביקורת (n=1462).

תוכנית התזונה האינטנסיבית כללה 8 פגישות של אחד על אחד עם תזונאית כל שבוע, שאחריהם הפכו לביקורים כל רבעון, כאשר המטרה הייתה הורדת הצריכה של שומן בתזונה ל-20% או פחות מסך הקלוריות היומיות.

תוצאות של 5 שנות מחקר פורסמו במהדורת דצמבר של Journal of the National Cancer Institute. עבור האנליזה המעודכנת המוצגת ב-SABCS, 39 מרכזים סיפקו מידע נוסף מתקופה של שבעה חודשים ו-10 מרכזים סיפקו שנתיים נוספות של מידע.

על פי המחקר, נשים בקבוצת ההתערבות היו עתידות ב-21% פחות לעבור הישנות (HR-0.79, רווח בר סמך 95% :0.62-1.0) ו-22% פחות עתידות למות (HR-0.78, רווח בר סמך 95% : 0.59-1.03) בהשוואה לקבוצת הביקורת.

147 הנשים עם מחלה עם רצפטור שלילי לאסטרוגן ולפרוגסטרון בקבוצת ההתערבות התזונתית הרוויחו הכי הרבה. הן היו עתידות ב-53% פחות לחוות הישנות של המחלה (P < .001) ו-66% פחות עתידות למות (P < .003) בהשוואה ל-215 נבדקות ביקורת עם מחלה עם רצפטור שלילי לאסטרוגן ולפרוגסטרון.

ממצא זה הינו דרמטי. התמותה ירדה מ-17% ל-6% בתת קבוצה זו. בניגוד לכך, לא היה יתרון משמעותי בנשים עם גידולים עם רצפטורים החיובים להורמונים. בכלליות, חולות, שקיבלו ייעוץ אינטנסיבי הורידו את כמות השומן בתזונה מ-57 גרם ביום ל-38 גרם ביום, או מ-29% ל-19% מסך הקלוריות היומיות שלהן. במהלך תקופת המעקב, הן איבדו 6.4 lbs (3 קילו) יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת.

לסיכום, למרות שההבדל בהישרדות הכוללת ובשיעורי ההישרדות החופשיים ממחלה עבור כל הקוהורט לא הגיעו למשמעות סטטיסטית, החוקרים מאמינים כי לתזונה דלת שומן יש אפקט מועיל. על הרופאים לייעץ לחולים שלהם בזהירות, היות ולא רוצים לגרום להם להרגיש אשמה בנוגע לזה, שהן לא מאבדות משקל או שהן לא עומדות בתזונה דלת שומן.

Journal of the National Cancer Institute 2006;98:1767-76

לידיעה ב-Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה