דלקת באוזן תיכונה לעיתים קרובות נגרמת על ידי זיהום כפול (מתוך Clinical Infectious Diseases)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת דצמבר של Clinical Infectious Diseases, עולה כי פרופורציה ניכרת של דלקת חדה באוזן תיכונה מערבת חיידקים ווירוסים.

ממצא המפתח במחקר היה, שדלקת חדה באוזן תיכונה היא בעיקר זיהום בו זמנית של חיידקים ווירוסים. ווירוסים של מערכת הנשימה הם לא היוזמים היחידים של הקסקדה הפתוגנית של דלקת חדה באוזן התיכונה, אלא הם עוברים אינטראקציה עם חיידקים, שגם נמצאים באוזן תיכונה. הדבר מדגיש את החשיבות של מניעת זיהומי נשימה וויראליים, לדוגמא בעזרת חיסון לאינפלואנזה.

חיידקים נמצאים בעד ל-90% מהמקרים של דלקת חדה באוזן תיכונה עם או ללא הפרשות מהאוזן ווירוסים נמצאים ב-49% מהמקרים. אך לפחות עבור 15% מהמטופלים עם דלקת חדה באוזן תיכונה האטיולוגיה המיקרוביאלית לעולם לא נקבעה.

על מנת לחקור את הנושא יותר, החוקרים חקרו דגימות של נוזל מאוזן תיכונה של 79 ילדים, שעברו לאחרונה החדרת צינור דרך ממברנה טימפנית. לכל 79 הילדים היה מהלך חדש של דלקת חדה באוזן תיכונה ול-76 (96%) היה לפחות פתוגן אחד במערכת הנשימה.

חיידקים נמצאו ב-73 מתוך הדגימות (92%) ווירוסים נמצאו ב-55 (70%). ב-52 מטופלים (66%) נמצאו חיידקים ווירוסים. חיידקים טיפוסיים של דלקת חדה באוזן תיכונה בודדו ב-86% מהמטופלים ופיקורנה ווירוס היווה 60% מכל הווירוסים.

החוקרים מסכמים ואומרים כי על פי תוצאות המחקר שלהם ושל מחקר קודם, אפשרי כי ווירוסים גורמים לפרופורציה ניכרת מכישלונות הטיפול בדלקת חדה באוזן תיכונה. לכן, במקרים אלה, אנטיביוטיקה חדשה אינה בהכרח הבחירה הכי טובה, למרות שעמידות של חיידקים לאנטיביוטיקות המצויות בשימוש רב הינה נפוצה.

Clin Infect Dis 2006;43:1417-1422

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה