אימוני סיבולת או דיאטה דלת-חלבונים, דלת-קלוריות מורידים את הסיכון לסרטן (Am J Clin Nutr.)

ממחקר חדש, שפורסם גליון דצמבר של American Journal of Clinical Nutrition, עולה כי קיים קשר בין דיאטה דלת-חלבונים, דלת-קלוריות, ארוכת-טווח או אימוני סיבולת, ובין ירידה בסיכון לסרטן.

לדברי החוקרים, דיאטות מערביות, השמנת-יתר, ואורח חיים סדנטרי קשורים בסיכון מוגבר לסרטן. המנגנונים האחראיים לעליה בסיכון אינם ברורים. ההשערה היתה כי צריכה ירודה של חלבונים וקלוריות, פעילות גופנית מוגברת, וירידה בהשמנה, קשורים בהשפעות חיוביות על גורמי גדילה בפלזמה, והורמונים הקשורים בסיכון מוגבר לסרטן.

החוקרים העריכו את גורמי הגדילה וההורמונים ב-21 משתתפים סדנטרים (גיל ממוצע של 53 שנים), ששמרו על דיאטה דלת-חלבונים, דלת קלוריות, למשך .4 ± 2.8 שנים, 21 נבדקים שקיימו אימוני סיבולת, תואמים מבחינת מדדי BMI, ו-21 נבדקים סדנטרים, תואמים מבחינת הגיל והמין, תחת דיאטה מערבית.

בהשוואה לנבדקים ששמרו על דיאטה מערבית, במשתתפים ששמרו על דיאטה דלת-קלוריות, דלת חלבונים, ובמשתתפים בקבוצת אימוני הסיבולת, זוהו מדדי BMI נמוכים יותר (26.5,  21.3 ו-21.6, בהתאמה, p<0.005). בשתי קבוצות ההתערבות זוהו ריכוזים נמוכים יותר של אינסולין, הורמוני מין חופשיים, Leptin ו-CRP, ורמות גבוהות יותר של SHBG (Sex Hormone Binding Globulin), בהשוואה למשתתפים ששמרו על דיאטה מערבית (p<0.05).

בקרב המשתתפים ששמרו על דיאטה דלת-חלבונים, דלת-קלוריות, זוהו הרמות הנמוכות ביותר של IGF-1 (139 ± 37 ng/mL)  ויחס הריכוזים בין IGF-1 ו-IGF קשור (0.033 ± 0.01), בהשוואה ל- 177 ± 37 ng/mL ו- 0.044 ± 0.01, בהתאמה, בקבוצת אימוני הסיבולת, ו- 201 ± 42 ng/mL ו- 0.046 ± 0.01, בהתאמה, בקרב המשתתפים ששמרו על דיאטה מערבית (p<0.005).

מגבלות המחקר כוללות מבנה מחקר חתך, חוסר יכולת לקבוע קשר סיבתי אמיתי או להעריך את שכיחות מקרי הסרטן, וגודל מדגם קטן. החוקרים מציינים כי דיאטה דלת-חלבונים עשויה לפגוע במסת וחוזק העצם בקשישים, עם ריכוזי IGF-1 נמוכים מלכתחילה.

פעילות גופנית, ירידה בהשמנה, ודיאטה דלת-חלבונים, דלת-קלוריות ממושכת, קשורים בירידה בריכוז גורמי הגדילה וההורמונים בפלזמה, הקשורים בסיכון מוגבר לסרטן. לצריכת חלבונים ירודה עשויות להיות השפעות מגנות נוספות, בשל הקשר בירידה בריכוזי IGF-1, בלא תלות במסת השומן בגוף.

Am J Clin Nutr. 2006;84:1456-1462.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה