CT רב חתכים מזהה מחלה קורונרית במטופלים עם LBBB (מתוך J Am Coll Cardiol)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת נובמבר של Journal of the American College of Cardiology, עולה כי CT רב חתכים (MSCT) יכול לזהות בצורה מדויקת ולא פולשנית מחלת עורקים קורונרית     (CAD) במטופלים עם LBBB (left bundle-branch block).

לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון המשווה בין CT עם 64 חתכים ואנגיוגרפיה קורונרית שגרתית    (CCA) במטופלים עם LBBB וקצב סינוס.

LBBB קשור ל-CAD, וזיהוי של CAD כרוני במטופלים אלה חשוב על מנת לרבד את הסיכון ולתת את הטיפול הנכון.

החוקרים העריכו את הדיוק האבחוני של CT עם 64 חתכים בזיהוי CAD ב-66 מטופלים עם LBBB מלא בהשוואה לאנגיוגרפיה קורונרית שגרתית הנמצאת בשימוש ברפואה הקלינית הרוטינית.

MSCT זיהה נכון היעדר של היצרות משמעותית ב-35 מתוך 37 מטופלים (95%)  ונוכחות של היצרות משמעותית ב-28 מתוך 29 מטופלים (97%). MSCT זיהה נכון את כל 15 המטופלים עם מחלה של כלי דם מרובים. מתוך 94 הצרויות משמעותיות, שזוהו על ידי אנגיוגרפיה קורונרית שגרתית ב-990 סגמנטים קורונרים, MSCT זיהה נכון 68 (72%). שאר ההצרויות פוספסו או הוערכו, שלא כראוי.

באנליזה המבוססת על מטופל, ל-MSCT היה דיוק של 95%. באנליזה המבוססת על לזיה, הדיוק הכללי היה 97%.

ב-57% מקרים נמנעו מביצוע אנגיוגרפיה קורונרית שגרתית (5 מתוך 66 מטופלים) עם ערך מנבא שלילי של 97%. ל-MSCT הייתה רגישות נמוכה לאבחן לזיות בעורק סירקומפלקס שמאלי (59%) ובעורק קורונרי ימני (52%).

למרות שהחוקרים לא השוו בין CT והדמיה גרעינית, למבחני מאמץ לא פולשניים יש יכולת מוגבלת בזיהוי CAD במטופלים עם LBBB מלא.

היכן נמצא התפקיד של CT ב-LBBB ? הדבר טרם ידוע בהווה והוא לא כמו התפקיד של CT בקבוצות מטופלים אחרות, למרות ש-CT מספק תמונות חדות בצורה יוצאת מהכלל.

לדברי החוקרים, לפני אימוץ שיטות הדמיה חדשות לטיפול במטופלים, עלינו להיות בטוחים שהבדיקה מספקת מידע אבחוני ופרוגנוסטי מספק, מורידה ניצול לא הכרחי בהמשך של פרוצדורות הדמיה אחרות ומגבילה את עוול הקרינה על המטופלים.

תשובות לשאלות אלה יכולות להינתן רק דרך מחקרים פרוספקטיבים המתוכננים היטב. והאלגוריתם של מתי להשתמש ב-CT מול פרוצדורות הדמיה אחרות או לא להשתמש באף פרוצדורת הדמיה עדיין אינו בשל.

J Am Coll Cardiol 2006;48:1929-1937

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה