האם Simvastatin מתאים לטיפול בתסמונת השחלות הפוליציסטיות? (J Clin Endocrinol Metab)

מחקר חדש, שפורסם בגליון 14 בנובמבר של Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, מצא כי Simvastatin מסייע להקל על התסמינים בחולות PCOS (Polycystic Ovary Syndrome).

החוקרים מסבירים כי PCOS קשורה בהיפר-אנדרוגניזם, וסיכון קרדיווסקולרי, כולל דיסליפידמיה ודלקת סיסטמית. בתנאי מעבדה, סטטינים מביאים לירידה בפרוליפרציה ויצירת סטרואידים בתאי Theca בשחלה. החוקרים הציעו לטפל בסטטינים בנשים עם PCOS, להורדת היפר-אנדרוגניזם וסיכונם קרדיווסקולרים.

במסגרת המחקר, החוקרים חילקו באקראי 48 נשים עם PCOS, לטיפול ב-Simvastatin בשילוב עם גלולה למניעת הריון, למשך 12 שבועות, ולאחר מכן טיפול בגלולה בלבד למשך 12 שבועות נוספים, או טיפול בגלולה למניעת הריון בלבד ולאחריה שילוב Simvastatin עם גלולה למניעת הריון, למשך 12 שבועות נוספים. הערכות נערכו בתחילת המחקר, לאחר 12 שבועות (בשלב ההחלפה), ולאחר 24 שבועות. המדד העיקרי שנבדק היו רמות טסטוסטרון בסרום.

לאחר טיפול בסטטינים עם גלולות למניעת הריון, רמת הטסטוסטרון הכולל ירדה ב-38%. גלולות למניעת הריון בלבד הביאו לירידה של 26% ברמת טסטוסטרון כוללת, והשפעות המיוחסות לשימוש בסטטינים היו משמעותיות (P<0.004). רמת טסטוסטרון חופשי ירדה ב-58% לאחר טיפול בסטטינים עם גלולות למניעת הריון, וב-35% לאחר גלולות למניעת הריון בלבד (p=0.006). תסמיני שיעור יתר ירדו ב-8.1% לאחר טיפול בסטטינים וגלולות למניעת הריון, וב-4.7% לאחר גלולות למניעת הריון בלבד.

טיפול בסטטינים לווה ברמות LH ירודות, אך לא ברמות FSH  או פרולקטין ירודות.שילוב סטטינים עם גלולות למניעת הריון הביאו לירידה של 7.5% ברמת הכולסטרול הכללית, ורמת LDL ירדה ב-20%, בעוד שטיפול בגלולות בלבד הביאה לעליה של 5% ברמת טסטוסטרון, ללא השפעה על רמות LDL. הטיפול בסטטינים מנע את העליה ברמת טריגליצרידים, הקשורה בטיפול בגלולות.

רמות CRP ירדו ב-45% לאחר טיפול בסטטינים + גלולות, אך עלו ב-6% לאחר גלולות בלבד (p=0.006). רמת VCAM-1 ירדה ב-18% לאחר טיפול בסטטינים + גלולות, אך רק ב-10% לאחר טיפול בגלולות בלבד.

Simvastatin הביא לשיפור בהיבטים אנדוקריניים/קליניים והיתרונות על פרופיל השומנים והמרקרים על תהליך דלקתי סיסטמי. מאחר שרמות גבוהות ופעילות אנדרוגנים הם המאפיינים הדומיים של PCOS, הממצאים צריכים לפתוח אפשריות חדשות לשימוש בסטטינים כטיפול חדש ויעיל.

J Clin Endocrinol Metab. Published online November 14, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה