הוספת הקרנה עשוייה להכפיל את ההישרדות של חולי סרטן ריאות (הוצג בכנס של ASTRO)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי הוספת הקרנה לאחר ניתוח וכימותרפיה אדג’ובנטית עשוייה לשפר את ההישרדות של מטופלים מסוימים עם סרטן ריאות. הוספת ההקרנה הייתה יעילה במטופלים עם N2 disease, בהם היא הכפילה את משך ההישרדות, אולם קרוב לוודאי שהיא מזיקה למטופלים עם N1 disease, כפי שכבר הוזכר במחקרי מתא-אנליזיס קודמים. 

המחקר הוצג בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לרדיולוגיה ואונקולוגיה רפואיים (ASTROthe American Society for Therapeutic Radiology and Oncology).

החוקר שהציג את התוצאות בכנס הדגיש כי הוספת ההקרנה למטופלים הייתה אופציונלית ולא הכרחית או אקראית, כך שיש להתייחס למידע זה בזהירות, והוא עדיין זקוק לאישור ממחקר אקראי פרוספקטיבי.

אף על פי כן, ניתוח דסקריפטיבי זה מספק מידע בנוגע לתפקיד האפשרי של רדיותרפיה בטיפול בחולי nonsmall-cell lung cancer (NSCLS) עם N2 disease שעברו כריתה מלאה, ציין החוקר. לדבריו, זו הפעם הראשונה שמחקר קליני בודק את היעילות של הקרנה לאחר ניתוח בסרטן ריאה. בנוסף, החוקר ציין כי התוצאות מראות שיש לשקול טיפול הקרנה במטופלים עם NSCLC שעברו כריתה עם מעורבות של בלוטות לימפה מדיאסטינליות, וזאת בנוסף לכימותרפיה.

החוקר הסביר שהמטופלים במחקר נלקחו מתוך מחקר שנקרא ANITA 1, שהוא מחקר קליני אקראי שהשווה טיפול כמותרפי אדג’ובנטי בוינורלבין-ציספלטין (vinorelbine-cisplatin) לעומת השגחה בלבד במטופלים שעברו כריתה מלאה של NSCLC בדרגה IB-IIIA.

הקרנה הומלצה למטופלים עם בלוטות לימפה חיוביות, אולם כל מרכז שהשתתף במחקר החליט לבדו האם להוסיפה או לא. מתוך 820 המשתתפים במחקר, כך על פי הדיווח, 232 מטופלים (27%) קיבלו בנוסף טיפול הקרנה, ורובם היו מטופלים עם N2 disease (52%) או עם N1 disease (35%), כשרק 8.4% עם N0 disease נכללו. הקרנה ניתנה על ידי מאיץ קווי באנרגיה גבוהה, במינונים שנעו בין Gy 40 ל- בין Gy 60 ב- Gy/fraction 2ו-5 מקטעים לשבוע.

החוקר דיווח כי בקבוצת ההשגחה של המחקר, כל המטופלים שנותחו ולא קיבלו טיפול כימותרפי אדג’ובנטי הפיקו תועלת מההקרנה. למטופלים עם N1 disease הייתה הישרדות משופרת לאחר 5 שנים (42.6% עם הקרנה לעומת 31.4% בלעדיה), וכך גם למטופלים עם N2 disease (21.3% לעומת 16.6%).

ואולם, בקבוצת הכימותרפיה רק מטופלים עם N2 disease הפיקו תועלת מתוספת ההקרנה. ההישרדות לאחר 5 שנים בקבוצת מטופלים זו הייתה 47% עם הקרנה לעומת 34% ללא הקרנה. לעומת זאת, במטופלים עם N1 disease נראה כי הקרנה לאחר הניתוח ניטרלה את התועלת של כימותרפיה, כיוון שההישרדות לאחר 5 שנים עם הקרנה הייתה 40% וללא הקרנה 53%. ממצאים אלה, העיר החוקר, מצביעים על האפשרות של השפעה מזיקה, כפי שהודגם במחקרים קודמים.

התוצאות של זמן הישרדות חציוני הראו תבנית דומה. כפי שמוצג בטבלה.

Median survival time for resected NSCLC patients (months)























Treatment


N1 disease


N2 disease


Observation only


25.9


12.7


Observation plus radiation


50.2


22.7


Chemotherapy


93.6


23.8


Chemotherapy plus radiation


46.6


47.4


לידיעה המלאה ממדסקייפ

ASTRO 48th Annual Meeting: Abstract Plenary 3. Presented November 6, 2006.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה