השפעת התנסויות קודמות על כישורי התקשורת והיכולות הבין-אישיות של מתמחים (Patient Education and Counseling)

מחקר חדש שפורסם בגליון ספטמבר של Patient Education and Counseling בחן אם קיימת קורולציה בין התנסויות קודמות ובין מדדים להערכת יכולות תקשורת ממוקדת בחולה, בקרב מתמחים.

במסגרת המחקר הכינו החוקרים מבחן באמצעות חולים מדומים, שכלל 6 תחנות, ונועד לבחון את התקשורת הממוקדת-בחולה של 79 מתמחים ברפואה פנימית ורפואת משפחה. שאלון שחולק למשתתפים שימש לאיסוף האינפורמציה אודות התנסויות קודמות של המתמחים במצבים אלו.

מתוצאות המבחנים עולה כי ניסיון קודם עם משימה דומה ניבאו תחושת נוחות עם המשימה, אך לא חזו את הציון שניתן למתמחים בנושא כישורי התקשורת. בחלק מהמשימות נרשמה קורולציה מתונה בין תחושת הנוחות של הנבחנים עם המשימה ובין הציון להערכת כישורי התקשורת, כאשר מתמחים שחשו פחות בנוח עם המשימה, אכן היו פחות מיומנים, אולם, תחושות נוחות גדולה יותר לא לוותה בהכרח בציונים גבוהים יותר בתחום התקשורת. החוקרים מצאו כי נשים, מתמחים שנחשפו להתנסויות עם חולים מדומים במסגרת בתי הספר לרפואה, והכשרה בנושא תקשורת הממוקדת בחולה, זכו לציונים גבוהים יותר במבחני OSCE. הסיכוי שהחולים ידחו את המתמחים שלא זכו להתנסות קודמת חולים מדומים במהלך לימודיהם בבתי הספר לרפואה, היתה גדולה כמעט פי 5.

לסיכום, ניסיון קודם עם מצבים דומים אינו מבטיח תקשורת טובה יותר, ועשוי עדיין לנטוע תחושת בטחון מוטעית. אולם, התנסויות עם חולים מדומים במהלך הלימודים בבית הספר לרפואה, בעיקר בשילוב עם קורסים להקניית כישורי תקשורת הממוקדת בחולה, עשויים להשפיע על כישורי התקשורת בטווח הרחוק.

מסיבה זו, החוקרים ממליצים לשלב קורסים דידקטיים עם אימון בעזרת חולים מדומים, במטרה לשפר את כישורי התקשורת הממוקדת בחולה.

, Volume 60, Issue 3, September 2006, Pages 368-373Patient Education and Counseling

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה