השפעת דיכאון וחרדה על איכות החיים הקשורה לאסתמה (מתוך Chest)

הפרעות דיכאון וחרדה קשורות עם איכות חיים נמוכה יותר בחולי אסתמה, אך רק הפרעות דיכאון קשורות לאיזון גרוע של אסתמה- כך עולה ממחקר שפורסם בגיליון אוקטובר של Chest.

במסגרת המחקר נבדקה ההשפעה היחסית של הפרעות דיכאון ו/או הפרעות חרדה ב-504 מבוגרים עם אסתמה מאובחנת.

המשתתפים עברו ראיון פסיכיאטרי בעזרת Primary Care Evaluation of Mental Disorders. שאלון בנושא איזון אסתמה ושאלון איכות החיים באסתמה שימשו להערכת האיזון של המחלה ואיכות החיים. ספירומטריה סטנדרטית בוצעה בכל החולים.

157 חולים (31%) ענו על הקריטריונים האבחנתיים של הפרעה פסיכיאטרית אחת לפחות: שישים חולים (12%) סבלו מחרדה בלבד, ארבעים חולים (8%) סבלו מדיכאון בלבד ו-57 חולים (11%) סבלו משילוב של דיכאון וחרדה.

אחד הממצאים העיקריים היה שדיכאון או הפרעת חרדה קשורים באיכות חיים גרועה יותר מבחינת האסתמה, אך רק הפרעות דיכאון היו קשורות באיזון גרוע של המחלה.

ממצאים אלה נצפו ללא תלות בגיל, מין וחומרת אסתמה. כלומר, האיזון הגרוע של אסתמה ואיכות החיים הגרועה שנצפו בחולים שסבלו גם מחרדה או דיכאון לא נגרמו בשל חומרת אסתמה גדולה יותר בחולים הפסיכיאטריים.

החוקרים מציינים, כי אם חולי אסתמה הסובלים מדיכאון נמצאים בסיכון גבוה יותר לאיזון גרוע של אסתמה (באופן בלתי תלוי בחומרת המחלה), הם יכולים להיות מיועדים להתערבויות יותר אינטנסיביות בטיפול באסתמה וכן להתערבויות פסיכותרפיות או התנהגותיות לשיפור המצב הדיכאוני שלהם.

ישנם מספר תסמינים להפרעות דיכאוניות- עייפות קיצונית, חוסר אנרגיה, ועניין ירוד בפעילויות היומיום, שעלולים לגרום לחולים לא לדבוק בטיפול התרופתי היומי שלהם, הידוע כבעל השפעה עצומה על האיזון. לכן, זיהוי וטיפול בהפרעות פסיכיאטריות עשויים להשפיע הן על הבריאות הנפשית והן על הבריאות הפיזית (אסתמה).

Chest 2006;130:1039-1047

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה