ירידה פתולוגית בקולגן נמצאה בשתלי מפרק ירך רופפים (מתוך Arthritis Rheum)

שתלי מפרק ירך מלאכותיים נעשים רפויים לעיתים קרובות שנים רבות לאחר הניתוח המקורי. מחקר חדש שנערך לאחרונה חשף, כי התרופפות זו נגרמת, לפחות בחלקה, ע”י אנזימים משופעלים, המכוונים נגד הקפסולה הפיברוטית המקיפה את המפרק.

מתצפיות מנתחים עולה, כי בזמן ניתוח לתיקון מחדש, מפרקים אלה מוקפים ע”י קפסולה העשויה רקמה פיברוטית, המכוסה בעצמה ע”י ריפוד סינוביאלי דמוי ממברנה. לדברי החוקרים, עדיין לא ידוע האם האנזימים שנוצרים באופן מקומי, משופעלים ומסוגלים להתגבר על המעכבים האנדוגנים שלהם (אם הם אכן פוגעים בממברנת הקולגן שעל פני השטח).

במסגרת המחקר, בדקו החוקרים דגימות מהרקמה הסינוביאלית בממשק מתשעה חולים שעברו תיקון של החלפת מפרק מלאה עקב התרופפות, שהתרחשה 10-22 שנים לאחר ההחלפה הראשונית. רקמות אלה הושוו עם רקמת ביקורת, שהוסרה מתשעה חולים שעברו ניתוח לתיקון שבר בירך.

אנליזה כימית הראתה כי דרגת הירידה בקולגן הייתה שונה משמעותית בין מפרקים רופפים ומפרקי הביקורת (ממוצע של 20% לעומת ממוצע של 12%, 0.007=P). בנוסף, הרקמה הפתולוגית הראתה רמות גבוהות של שלושה אנזימים חוץ תאיים- matrix metalloproteinase 1 (MMP-1), MMP-13 ו- cathepsin K.

אנליזה נוספת מצאה כי בשתל הרופף, בשונה מרקמת הביקורת, רמות שלושת האנזימים היו קשורות באופן משמעותי לדרגת השבירה של קולגן חוץ-תאי.

Arthritis Rheum 2006;9:2928-2933

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה