מינונים גדולים של Fluticasone בשאיפה יכולים לשבש תגובות של האדרנל (מתוך Archives of Disease in Childhood)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוקטובר של Archives of Disease in Childhood, עולה כי ילדים המקבלים מינון גבוה של FP (fluticasone proprionate) כטיפול באסתמה, מראים תגובות אדרנל לקויות ל-ACTH סינטטי במינון נמוך (Synacthen).

היות וניתן לטפל באי ספיקת אדרנל בקלות אם המצב מזוהה, משפחות עם ילדים המקבלים מינון גבוה של FP (ומינון גבוה אחר סטרואידים אחרים בשאיפה) צריכות להיות ערות לאפשרות של אי ספיקת אדרנל אקוטית ולאפשרות של צורך בטיפול חירום.

החוקרים העריכו תפקוד אדרנל תוך שימוש בבדיקת Synacthenבמינון נמוך ב-194 ילדים המקבלים לפחות 500 g FP ביום לטיפול באסתמה שלהם וב-26 ילדים המקבלים פחות מ-500 g ליום.

מתוך 192 ילדם המקבלים מינון גבוה של FP ואשר השלימו את הבדיקה, ל-82 (43%) היו תגובות לקויות, ול-6 (3%) היו תגובות שטוחות ל- Synacthen. לשאר 54% מהילדים היו תגובות תקינות.

לאף אחד מהילדים עם תגובות שטוחות לא היו סימפטומים של אי ספיקת אדרנל כרונית, ורק שני ילדים חוו אפיזודות של אי ספיקת אדרנל חדה.

רק 4 מתוך 25 מהילדים (16%), שקיבלו מינוני FP הנמוכים מ-500 g ליום ואשר השלימו את הבדיקה, הראו תגובות לא תקינות ל- Synacthen.

המינון של סטרואידים בשאיפה צריך להיות מספיק רק כדי לשלוט במחלה ויש לרדת במינונים, כשהשליטה הושגה. בילדים עם תגובה רעה לטיפול, אין להעלות את המינון של סטרואידים בשאיפה ללא בחינה זהירה.

לסיכום, יש לסקר ילדים המקבלים מינונים גבוהים של סטרואידים (budesonide  במינון של מעל 800 g או FP במינון של מעל 400 g ליום) למשך יותר מ-18 עד 24 חודש. לא ברור כמה פעמים יש לחזור על סיקור זה. יש לציין כי נקודת המפתח של הסיקור צריכה להיות לנסות להוריד את הסיכון לתופעות לוואי, כמו אי ספיקת אדרנל חדה, על ידי זיהוי ואזהרה של הנבדקים הנמצאים בסיכון מוגבר לכך, כלומר, הנבדקים עם עדות לדיכוי האדרנל.

במאמר מערכת נלווה נכתב כי מינון מאוד גבוה של סטרואידים בשאיפה צריך להישמר לילדים, שמחלתם לא רק שאינה מגיבה למינונים גבוהים או למינונים שמרניים של סטרואידים בשאיפה, אלא שגם מספיק חמורה להצדיק מתן טיפול שהוא מסוכן בפוטנציאל. מקרים אלה יהיו יוצאי דופן ועליהם להיות תחת השגחה של רופא ילדים המתמחה בריאות ואף אנדוקרינולוג ילדים.

Arch Dis Child 2006;91:808-813,802-804

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה