שבץ עתיד להפוך לגורם תמותה מספר אחד בעולם

הבעיה ההולכת וגדלה של שבץ הודגשה על ידי מידע חדש המציע כי שבץ כיום הוא גורם התמותה השני המוביל בכל העולם (לאחר מחלת לב), והוא עתיד להפוך לגורם התמותה המוביל עד לשנת 2030.

סטטיסטיקה זו פורסמה על ידי American Stroke Association על מנת לציין את יום השבץ העולמי ב-26 באוקטובר. כנס השבץ העולמי נערך השבוע בקייפ טאון בדרום אפריקה, שם חודשו הקריאות לבצע יותר מאמצים בטיפול ובמניעת המצב ההרסני הזה.

ד”ר לי (מנהל שירותי שבץ חד) העיר ב-heartwire, ששבץ הוא מניפסטציה של מחלת כלי דם במוח. עם מחלת לב איסכמית כגורם התמותה מספר אחד בעולם ושבץ כמספר שתיים, טרשת עורקים הורגת את העולם.

המספרים של גורמי התמותה המובילים נלקחים מהמידע של WHO, המצהיר כי מתוך 58 מיליון מקרי מוות בשנת 2005, 7.6 מיליון היו בשל מחלת לב איסכמית ו-5.7 מיליון היו בשל מחלה צרברווסקולרית.

מחלת כלי דם וסרטן שני רוצחים גדולים

הטענה, ששבץ הוא גורם התמותה השני המוביל תלויה במידה מסוימת בדרך, שבה מחלות מסווגות. דובר של WHO מוסר כי הגדרת גורמי התמותה המובילים תלויה בצורה שבה “העוגה מחולקת”. WHO  מסווגת מחלת לב איסכמית ומחלה צרברווסקולרית ביחד כקבוצת מחלה רחבה של מחלה קרדיווסקולרית, כך שהמספר הכולל של מקרי מוות עקב מחלה קרדיווסקולרית עומד על 17.5 מיליון. גם את מחלת הסרטן ניתן לסווג כקבוצת מחלה רחבה, וכל סוגי הגידולים ביחד אחראים ל-7.6 מיליון מקרי מוות בשנת 2005. במונחים של מערכות סיווג המחלות של WHO, קבוצת המחלה הרחבה של כל הצורות של מחלת כלי דם צריכה להיות מושווית עם קבוצת מחלה רחבה של כל סוגי הגידולים, ואין זה הולם להשוות סרטן עם תת קבוצה של מחלת כלי דם בשם שבץ.

מספר מקרי התמותה בשל סרטן יורדים במערב, אך מקרי התמותה בשל שבץ עולים בכל מקום

WHO ציין כי מקרי התמותה מסרטן עתידים להמשיך לעלות, כאשר צפוי ש-9 מיליון בני אדם ימותו מסרטן ב-2015 ו-11.4 מיליון בשנת 2030. Cancer Research UK אמר ל-heartwire כי הטרנדים בתמותה מסרטן מציירים תמונה מפוצלת בכל העולם, כאשר מקרי התמותה מסרטן עולים בעולם המתפתח ויורדים במערב. הירידה במספר מקרי התמותה מסרטן במערב, למרות הזדקנות האוכלוסייה, היא סיפור הצלחה אמיתי ונחשב תוצאה של מניעה טובה יותר (בעיקר ירידה בעישון), עלייה באבחון מוקדם ושיפור הטיפול.

אך תהליך כזה לא קיים עדיין במקרה של שבץ. יושב ראש קונגרס השבץ העולמי הנוכחי ציין כי מקרי התמותה משבץ עתידים לעלות מהמספר הנוכחי של 5.7 מיליון ל-6.5 מיליון בשנת 2015 ול-7.8 מיליון בשנת 2030. מספר מקרי התמותה בשל שבץ עולים משתי סיבות : בגלל שהאוכלוסייה מזדקנת ובגלל שיש הגירה עולמית לתוך ערים, שם אנשים מאמצים הרגלי חיים לא בריאים, תזונה גרועה ופחות פעילות גופנית. שבץ עשוי לתפוס את מקומה של מחלת לב איסכמית כרוצח מספר אחד בעולם, וכבר עתה הוא הגיע למקום ראשון כגורם לתמותה בסין וכגורם מוביל לנכות רצינית במערב. על כן הכרחי לעשות יותר כדי למנוע ולטפל במצב זה.

בעשורים הקודמים ראו ירידה במקרי השבץ בשל שיפור בטיפול ביתר לחץ דם, אך הדבר הגיע לפלטו ועתה שיעורי השבץ שוב עלו. לצד העובדה ששיעורי השבץ הוכפלו עם כל עשור של גיל, זה בלתי נמנע ששבץ יעלה ככל שהאוכלוסייה מזדקנת. אך יש כאן מסר חשוב: ככל שאנו מזדקנים, אנו צריכים לעבוד אפילו יותר קשה כדי להוריד את גורמי הסיכון לשבץ. גורמי הסיכון כוללים : עישון, יתר לחץ דם, פרפור עליות, סוכרת ודיסליפידמיה. אנשים דם צריכים להבין כי איבוד משקל ופעילות גופנית חשובים במניעת שבץ בדיוק כמו שהם חשובים במניעת מחלת לב קורונרית.

יש לציין כי יש צורך במחקר נוסף בנושא שבץ היות ולא קיימים מספיק מחקרים קליניים בנושא. קיימים מחקרים מעטים בנוגע לטיפול בשבץ, וכמעט אף מחקר לא מכוון ישירות לשיפור התוצאות התפקודיות בחולים השורדים שבץ. לדוגמא, מחקר המפתח בשבץ החוקר טיפול ב- tPA מערב רק 700 נבדקים, בעוד שמחקרי טיפול גדולים ב-MI כוללים עשרות אלפי נבדקים.

בתגובה לשאלה אם המימון למחקר בנושא שבץ מוגבל בגלל התפיסה, שכמעט יותר מדי קשה לטפל בו, נמסר כי בשנות ה-50 MI נחשב לאירוע קטסטרופאלי, שכמעט לא ניתן לעשות כלום בכדי לטפל בו, אך כיום שברו את הניהיליזם הטיפולי הזה. אותו דבר צריך להיעשות גם עבור שבץ.

קריאה נוספת עלתה בכנס לחנוך טוב יותר של הציבור בנוגע לסימפטומי השבץ ולחשיבות של הגעה מהירה ככל האפשר לבית החולים. קיים טיפול לשבץ בצורת tPA ויתרון אבסולוטי של 12% בסיכוי להתאוששות, זהו אפקט עצום, אך יש צורך להגיע מהר לבית החולים (תוך שעתיים מהופעת הסימפטומים) על מנת להשיג יתרון זה. על כן יש צורך בחינוך הציבור. המסר שיש להעביר לציבור הוא, שאם אדם חווה סימפטומים של שבץ, אסור לו לחכות, יש לקרוא לעזרה ולהגיע לבית החולים. פרטים עם גורמי סיכון לשבץ, כגון קשישים עם יתר לחץ דם, צריכים להיות מודעים בזה במיוחד.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה