גורמים המנבאים דלקות חוזרות בדרכי השתן (מתוך הכנס השנתי של AUGS)

ממחקר חדש, שהוצג בכנס השנתי של American UroGynecologic Society, עולה כי תסמינים קליניים ספציפיים נפוצים יותר בנשים עם דלקות חוזרות בדרכי השתן, בהשוואה לנשים אחרות, כולל הופעת תסמינים לאחר מגע מיני וסיפור קודם של Pyelonephritis.

תסמינים אלו עשויים לסייע בזיהוי נשים עם דלקות חוזרות בדרכי השתן, בזמן הביקור הראשוני, עוד לפני קבלת תשובת תרביות שתן.

אבחנה של דלקות חוזרות בדרכי השתן מבוססת על בדיקת שתן ותרבית שתן. אולם, אם בדיקות אלו אינן זמינות, ניתן להיעזר בתסמינים הקליניים הללו.

במחקר השתתפו 139 נשים (40 עם Recurrent UTI ו-95 ללא דלקות חוזרות בדרכי השתן), שהופיעו עם תלונות של הפרעה במתן שתן, בין ינואר 2003 ודצמבר 2005.

אבחנה של Recurrent UTI נקבעה במקרים של 3 תרביות שתן חיוביות בתוך שנה אחת.

קבוצת המקרים והביקורות היו דומות מבחינת הגיל, שכיחות Relapse של איברי האגן, מספר הריונות, בריחת שתן, וניתוחי אגן. הגיל הממוצע של הנשים עמד על 28 שנים (טווח 18-40 שנים).

ניתוח חד-משתני של התוצאות מצא כי נשים שאובחנו עם דלקות חוזרות בדרכי השתן, דיווחו בשכיחות רבה יותר על תסמינים לאחר מגע מיני, בהשוואה לביקורות (OR=7.3, 95% CI = 2.7-20.39), סיפור קודם של Pyelonephritis (OR=7.2, 95% CI = 2.5-22.0), ורזולציה מהירה של התסמינים בעקבות טיפול אנטיביוטי (OR=10.7, 95% CI = 4.3-26.9).

סיפור של המטוריה ודיספאריניה, היו פקטורים משמעותיים בניבוי דלקות חוזרות בדרכי השתן. אולם, הסיכוי שנשים עם דלקות חוזרות בדרכי השתן, ידווחו על נוקטוריה ותסמינים פרסיסטנטים בין אירועי UTI, היו קטנים משמעותית, בהשוואה לביקורות (OR=0.2, 95% CI = 0.06-0.75,     ו-OR=0.2, 95% CI = 0.1-0.5, בהתאמה).

ניתוח רב-משתני מצא כי תלונות על תסמינים לאחר מגע מיני (OR=12.4, 95% CI = 3-59), סיפור קודם של Pyelonephritis (OR=7.4, 95% CI = 2.1-29), רזולציה מהירה של התסמינים בעקבות טיפול אנטיביוטי (OR=3.9, 95% CI = 1.4-11), והעדר תלונות על נוקטוריה (OR=0.2, 95% CI = 0.1-0.9), נותרו פקטורים מנבאים משמעותיים לנשים עם דלקות חוזרות בדרכי השתן.

החוקרים היו מופתעים לגלות כי רזולציה מהירה של תסמיני מע’ השתן, לאחר טיפול אנטיביוטי, אינה פקטור מנבא משמעותי לדלקות חוזרות בדרכי השתן, מאחר שנשים רבות מאובחנות עם Recurrent UTI, בהתסס על מספר מחזורי הטיפול האנטיביוטי שקיבלו בשנה האחרונה. אך מסתבר כי טיפול אנטיביוטי קודם, אינו פקטור מנבא משמעותי להישנות דלקות בדרכי שתן.

לדברי החוקרים, חשוב מאוד לחשוב מחוץ לקופסא בכל הקשור לנשים שעשויות לסבול מדלקות חוזרות בדרכי השתן. ייתכן שהחולה אינה סובלת מ-Recurrent UTI, אך ייתכן שסובלת מבעיה אחרת דוגמאת Interstitial Cystitis, או Overactive Bladder. תסמינים אלו עשויים לסייע באבחון דלקות חוזרות בדרכי השתן, למרות שלאישור האבחנה דרושות תרביות שתן.

התסמינים שזוהו במחקר כמנבאים דלקות חוזרות בדרכי השתן, הם תסמינים מבוססים. נשים רבות מפתחות דלקת בדרכי השתן לאחר מגע מיני, עם רזולציה מהירה של התסמינים לאחר טיפול אנטיביוטי, אך מפתיע כי הפקטורים שאינם מנבאים הישנות דלקות בדרכי השתן, מכוונים יותר למצבים אחרים המדמים UTI, דוגמאת Overactive Bladder ו-Interstitial Cystitis.

המחקר מאשר כי תמונה קלינית הנראית כדלקת בדרכי שתן, אינה בהכרח דלקת בדרכי שתן, ובנשים עם תסמינים אלו, שאינם חולפים בעקבות טיפול אנטיביוטי, מומלץ לבצע הערכה נוספת.

AUGS 2006 Scientific Meeting: Paper 36. Presented October 20, 2006

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה