הקשר בין סטטינים והסיכון לסרטן (Journal of Clinical Oncology)

מטה-אנליזה חדשה, שפורסמה בגליון ספטמבר של Journal of Clinical Oncology, נועדה לבחון את עוצמת הקשר המשוער בין סטטינים ומניעת התפתחות גידולים ממאירים.

החוקרים ערכו חיפוש מקיף אחר מחקרים אקראיים, רנדומליים, שפורסמו עד שנת 2005. לפני עריכת מטה האנליזה, המחקרים עברו הערכה לזיהוי הטיית פרסום והטרוגניות. את הסיכון היחסי ואת רווח בר-סמך חישבו החוקרים באמצעות מודלים מתאימים.

במטה-אנליזה נכללו 35 מחקרים אקראיים, רנדומליים, שבדקו את השפעות סטטינים על תוצאות קרדיווסקולריות (n=109,143). דרגת הוריאביליות בין המחקרים היתה עקבית עם הסיכוי למקריות בלבד. לא נמצא קשר בין שימוש בסטטינים ועליה או ירידה משמעותית בסיכון לסרטן (RR=0.99, 95% CI = 0.94-1.04). בדומה, שימוש בסטטינים לא השפיע באופן משמעותי על הסיכון לסרטן בדרכי הנשימה (RR=0.95, 95% CI = 0.83-1.09). עם זאת, ניתוח מטה-רגרסיה העלה כי גיל המשתתפים במחקר השפיע על הקשר בין השימוש בסטטינים והסיכון לסרטן (p=0.003).

לסיכום, ממצאי מטה-האנליזה המובאת להלן, אינם תומכים באפקט מגן של סטטינים כנגד סרטן. אולם, המסקנה מוגבלת בשל תקופות המעקב הקצרות (4.5 שנים בממוצע), של המחקרים שנבדקו. לכן, חשוב להמשיך ולעקוב אחר הפרופיל הבטיחותי של טיפול בסטטינים בטווח הארוך. עד אז, רופאים צריכים להקפיד להגביל את השימוש בסטטינים לאינדיקציות המאושרות.

Journal of Clinical Oncology, Vol 24, No 30 (October 20), 2006: pp. 4808-4817

הערת עורכת מדור אונקולוגיה, פרופ’ תמר פרץ:

מאמר חשוב מאד בעיני  המראה שיש מקום לבחון בזהירות תכשירים הנראים על פניהם כמועילים על סמך עבודות בודדות. בהקשר זה נכון גם להתייחס לתכשירים נוגדי הדלקות…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה