חשיבות סוכרת כגורם סיכון לתמותה קרדיווסקולרית בקשישים

מחקר חדש מראה, כי ההשפעה השלילית של סוכרת על תמותה ממחלה קרדיווסקולרית (CVDcardiovascular disease) קיימת גם בגיל מבוגר, כאשר קשישים הסובלים מסוכרת נמצאים בסיכון גבוה פי שניים למות, יחסית לבני גילם שאינם סובלים מהמחלה.

לדברי החוקרים, הסיכון היחסי לתמותה מ- CVD המדווח במחקר הוא בעל השפעה גדולה יותר על בריאות הציבור יחסית לסיכון היחסי באוכלוסייה של גיל העמידה, שכן קשישים מקבלים לרוב טיפול פחות אינטנסיבי בגורמי הסיכון ל- CVD יחסית לצעירים יותר. ממצאי המחקר מחזקים את הרציונל לגישה ההפוכה.

חשיבות סוכרת בגיל המבוגר

לדברי החוקרים, מרבית המחקרים שעסקו בסוכרת סוג 2, בוצעו באוכלוסיות של גיל העמידה, ולעיתים קרובות עברו התאמה לגורמי הסיכון המסורתיים בלבד. בעזרת ה- Cardiovascular Health Study, מחקר תצפיתי ואורכי, העריכו החוקרים תמותה בחולים מבוגרים יותר (גיל 65 ומעלה), הסובלים מסוכרת ומטופלים ע”י oral hypoglycemic agents (OHGAs) ואינסולין. כאשר התוצאות עברו התאמה גם למשתנים לא מסורתיים (דלקת, מחלה ווסקולרית תת קלינית, וגורמים פסיכו סוציאליים).

במסגרת המחקר, 5372 משתתפים היו במעקב למשך 11 שנים. 322 מהם (5.5%) טופלו ע”י OHGAs, ו-194 (3.3%) טופלו באינסולין. התוצאות כללו תמותה כללית, תמותה עקב CVD, מחלת לב כלילית, ותמותה שלא מ- CVD/ סרטן.

שיעור התמותה הכללי באנשים ללא סוכרת היה 4.1% (שיעור תמותה כתוצאה מ-CVD+CHD– 1.6%), בחולי סוכרת המטופלים ב- OHGAs– 6.6% (4%) ובחולים המטופלים באינסולין- 2.81% (5.1%).          

בתמותה עקב CVD משולב ו- CHD, הסיכון לתמותה היה גבוה פי 2 ו-2.5, בהתאמה, יחסית למשתתפים ללא סוכרת. לדברי החוקרים, התוצאות דומות לאלה של מחקרים אחרים שעסקו בקשישים הסובלים מסוכרת, שעברו התאמה לגורמי הסיכון המסורתיים בלבד ל- CVD.

גם חולי סוכרת חוו ירידה בתמותה מ- CVD ו- CHD

בסיום המחקר הגיעו החוקרים לשתי מסקנות. ראשית, הירידה בשיעור התמותה באוכלוסיה הכללית, יחד עם העובדה שהסיכון היחסי לתמותה עקב סוכרת לא השתנה, מצביעות על כך שגם חולים קשישים עם סוכרת חווים את אותו שיעור של ירידה בתמותה עקב CVD ו- CHD, כמו אנשים ללא סוכרת.

שנית, ההתאמה הנוספת לגורמי סיכון לא-מסורתיים, לא השפיעה משמעותית על התמותה. ממצא מפתיע, שכן CVD תת קליני נחשב כמנבא חזק למחלה קלינית.

לדברי החוקרים, הנתונים מספקים הוכחה מהימנה לכך שסוכרת מהווה גורם סיכון חשוב גם בקרב חולים מבוגרים יותר, עם חוזק קשר מוערך שווה לזה של מחקרים שנעשו בצעירים יותר. תוצאות המחקר מאשרות כי חולים מבוגרים יותר הסובלים מסוכרת נמצאים בסיכון גבוה למוות מסיבה קרדיווסקולרית (4-5% לשנה).

השפעות על נשים המקבלות אינסולין

החוקרים מצאו כי נשים הסובלות מסוכרת לעומת נשים ללא סוכרת, היו בעלות סיכון יחסי גדול יותר לתמותה בהשוואה לגברים (2.28 לעומת 1.8). כאשר הסיכון מוין עפ”י סוג הטיפול, נמצא כי נשים שטופלו ב- OHGAs היו בעלות סיכון דומה לגברים, בעוד שנשים שטופלו באינסולין היו בעלות תמותה גבוהה בהרבה יחסית לגברים, בייחוד במקרים בהם המוות היה עקב סיבות כלייתיות וזיהומיות.

אם כך, התמותה המוגברת של נשים יחסית לגברים חולי סוכרת נגרמת, כנראה, בשל הטיפול באינסולין. מחקר אחר בנושא, שחשף כי בחולים שבהם נמצאו רמות אינסולין גבוהות בבוקר נצפה סיכון גדול פי 3-4 ל- CHD, עשוי לתמוך בהשערה.

מחקרים קליניים המתקיימים בימים אלו כמו ADVANCE ו- ACCORD עשויים לענות על חלק מהשאלות שעלו במחקר.

ACCORD בוחן 3 אסטרטגיות טיפול משלים עבור סוכרת סוג 2 ביותר מ-10,000 חולים. שלוש ההשערות במחקר הן:

          האם המוגלובין A1c של פחות מ-6% יפחית את שיעורי CVD יותר מאשר טיפול המכוון להמוגלובין A1c של 7% או 7.9%?

          במצב של איזון גליקמי טוב, האם שימוש בפיבראט להעלאת HDL ו/או להורדת טריגליצרידים בנוסף לסטטינים לטיפול ב- LDL, מפחית שיעור CVD בהשוואה לטיפול בסטטינים בלבד?

          במצב של איזון גליקמי טוב, האם לחץ דם סיסטולי של פחות מ-120 מ”מ כספית מפחית שיעור CVD יותר מאשר טיפול המכוון ללחץ דם סיסטולי של פחות מ-140 מ”מ כספית?

מחקר ה- ADVANCE מנסה לקבוע מהו האפקט של הורדת לחץ דם והורדה אינטנסיבית של רמות גלוקוז על מחלה מיקרו/מאקרווסקולרית ב- 11,140 חולים עם סוכרת סוג 2 מוקדמת.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה