איבוד המודעות של מיקום המפרק יכול למנוע חזרה לביצוע ספורט לאחר פציעה (מתוך Int J Sports Med)

מנתחים יכולים לשחזר יציבות של כתף של אתלטיים פצועים, אך חוסר במודעות של מיקום המפרק מונע מחלקם לחזור לרמת הביצועים הקודמת שלהם.

פעילויות כגון זריקה, טניס וכדור עף קשורים עם פציעות המובילות לאי יציבות קדמית של הכתף. יש לידע את החולים כי ניתוח יכול לעזור להם, אך ייתכן ולא יוביל לשחזור הפעילות הספורטיבית.

במחקר השתתפו 22 אתלטים עם אי יציבות כתף קדמית חד כיוונית פוסט טראומתית, שעברו שחזור capsulolabral-י קדמי. לאחר תקופת מעקב ממוצעת של 2.8 שנים, החוקרים השוו קבוצה זו עם קבוצת אתלטים ללא היסטוריה של כאב או פציעה בכתף.

19 (86%) מהחולים היו חופשיים מכאב, בעוד ששלושה דיווחו על כאב התלוי בפעילות גופנית. שביעות רצון החולה, שנמדדה על ידי סקלה אנלוגית ויזואלית, הייתה גבוהה (8.1 נקודות בממוצע).

למרות תוצאות טובות אלה, רק 12 (55%) מהחולים חזרו לרמות הקודמות של פעילויות ספורטיביות, כך עולה מתוצאות המחקר, שפורסמו במהדורת אוגוסט של International Journal of Sports Medicine.

מודעות למיקום המפרק הוערך בעזרת שימוש במבחן שעתוק זווית  פסיבי. בקבוצת הביקורת לא היה הבדל משמעותי בין זוויות המטרה והזוויות הנראות לעין.

בקבוצת החולים המיקום הנייטראלי והרוטציה החיצונית לא הושפעו. אך היה חוסר מתמיד במיקום של רוטציה הפנימית (p < 0.05).

12 חולים השיבו בחזרה את המודעות למיקום המפרק, 9 מתוכם חזרו לפעילויות הספורטיביות הקודמות שלהם. בניגוד לכך, רמת פעילות פרה ניתוחית שוחזרה רק ב-3 מתוך 10 חולים, שהיו לא מודעים למיקום המפרק.

לדברי החוקרים, שחזור ליגמנטי / ביו-מכאני מתאים של מבנה המפרק לא מבטיח החלמה מלאה של תפקוד המפרק. הדבר תלוי בהפרעות באינטראקציות הנוירומוסקולריות.

כמו כן, החוקרים מציעים כי החוסר במודעות בנוגע למיקום המפרק יכול להיגרם על ידי ירידה של מתיחת קומפלקס הליגמנט הקפסולרי הקדמי, עם ירידה מקבילה של הפעילות של המכנו רצפטורים בתוך הקפסולה בעת רוטציה פנימית.

החוקרים ממליצים על פיתוח תוכניות שיקום לשחזור המודעות למיקום המפרק ביחד עם שחזור התנועה והכוח.

Int J Sports Med 2006;27:648-652

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה