הוצאה קלורית במנוחה בחולי המודיאליזה (Eur J Clin Nutr.)

מחלת כליות כרונית קשורה במספר הפרעות מטבוליות היכולות לפגוע במטבוליזם של אנרגיה בגוף. מאחר שלא נערכו מחקרים רבים בנושא הוצאה קלורית במנוחה (REE Resting Energy Expenditure) בחולי המודיאליזה, מחקר חדש נועד להעריך את REE והגורמים המשפיעים עליו בחולי המודיאליזה.

במחקר השתתפו 55 חולים (28 גברים, בגיל ממוצע של 41.4 שנים), שעברו טיפול המודיאליזה שלוש פעמים בשבוע, במשך חודשיים לפחות, ו-55 נבדקים בריאים מאותו מין וגיל זהה.

המשתתפים עברו בדיקות דם בצום, כמו גם הערכה תזונתית, והערכת REE התבססה על בדיקת קלורימטריה בלתי-ישירה.

מהתוצאות עולה כי ערכי REE בחולי המודיאליזה היו דומים לאלו של הביקורות (1379 +/- 272 ו-1440 +/- 259 קילוקלוריות ביום, בהתאמה), גם לאחר תיקנון למסה שאינה שומן (p=0.24). החוקרים זיהו קורלציה בין REE בחולי המודיאליזה ובין מסה שאינה שומן (r=0.74, p<0.001) ו-BMI (r=0.37, p<0.01). כמו כן, זוהה קשר שלילי עם התאמת הדיאליזה (r=-0.46, p<0.001).

לא נמצאה קורלציה משמעותית חד-משמעית בין REE וגיל המטופלים, איכות הדיאליזה, רמות קריאטינין בסרום, רמות אוריאה, אלבומין, ביקרבונט ו-PTH, או CRP (C-Reactive Protein).

מניתוח התוצאות עולה כי פרט לפקטורים המוכרים המשפיעים על REE, גם מסה שאינה שומן, גיל המטופל וערכי CRP ו-PTH הינם פקטורים בלתי תלויים המשפיעים על REE בחולי המודיאליזה (R(2) = 0.64).

לסיכום, ערכי REE בחולי המודיאליזה שהשתתפו במחקר היו דומים לאלו שבנבדקים בריאים, גם עם הקשר החיובי של Seconday Hyperparathyroidism ודלקת עם REE בחולים אלו.

Eur J Clin Nutr. 2006 Aug 30

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה