האם פעילות גופנית מורידה את שיעורי התחלואה והתמותה בעקבות COPD? (מתוך Thorax)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי חולי COPD העוסקים בפעילות גופנית באופן קבוע, גם אם בכמות מעטה, מצויים בסיכון נמוך יותר לאישפוז בבית חולים או תמותה. כיום, הטיפולים היחידים המשנים את מהלך מחלת COPD הם טיפול בחמצן, מרחיבי סימפונות וגלוקוקורטיקואידים, וחיסונים לשפעת.

בניגוד למחקרים באשר למחלות כרוניות אחרות, דוגמאת סרטן וסוכרת, מעט מחקרים בנושא COPD בחנו את ההשפעה של פעילות גופנית קבועה על תוצאות המחלה, בעיקר תמותה. כיום, אין הנחיות בינלאומיות התומכות בביצוע פעילות גופנית קבועה בחולי COPD, פרט להנחיות שפורסמו בשנת 1997 ע”י British Thoracic Society.

במחקר משנת 2003, החוקרים מצאו כי פעילות גופנית השווה להליכה של שעה ביום, מורידה את הסיכון לאישפוז בבית חולים בעקבות COPD, בהשוואה לפעילות גופנית המקבילה ל-20 דקות הליכה ביום או בפחות.

בכדי להתעמק יותר בהשפעות פעילות גופנית קבועה בחולי COPD, החוקרים כללו את שיעורי התמותה כתוצאה של המחלה. בין המשתתפים נכללו 2386 חולי COPD, כחלק ממדגם שנאסף בשנות השמונים המוקדמות ובשנות התשעים. החוקרים תיעדו את הפעילות הגופנית בתחילת המחקר ובזמן המעקב עד שנת 2000.

פעילות גופנית נחלקה ל-4 קטגוריות 1) מעטה מאוד כמעט ולא עוסק בפעילות גופנית.  2) מעטה פעילות גופנית קלה, דוגמאת רכיבה או הליכה, למשך שעתיים בשבוע או פחות.  3) מתונה כמו דרגה מעטה, אך למשך 2-4 שעות בשבוע.  4) רבה כמו דרגה מעטה, אך למשך יותר מ-4 שעות בשבוע, או פעילות מאמצת יותר, ללא תלות במשך זמן הפעילות.

במשתתפים באחת משלוש הקטגוריות העליונות זוהה סיכוי נמוך ב-28% להתאשפז בעקבות COPD, בהשוואה למשתתפים המבצעים פעילות גופנית מעטה מאוד. בדומה, נמצא קשר בין רמת פעילות גופנית בקטגוריות העליונות, עם ירידה בשיעורי התמותה מסיבה כלשהי או מסיבה רספירטורית, של 24% ו-30%, בהתאמה.

השפעות פעילות גופנית לא השתנו בעקבות מין, קבוצת גיל, חומרת COPD, או היסטוריה של מחלת לב איסכמית.

החוקרים מסכמים, מדובר במחקר הראשון שהראה כי לפעילות גופנית במינון נמוך יחסית, עשויות להיות השפעות חיוביות על מהלך COPD. תוצאות המחקר תומכות בהמלצות British Thoracic Society.

Thorax. 2006;61:772-778

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה