במאמר חדש מתוארת תכנית אלקטיב חדשה לסטודנטים לרפואה בשנים ג’ ו-ד’ ‘The Art of Doctoring’, שמטרתה לסתור את התסכולים והציניות המאפיינים סטודנטים לרפואה במהלך השנים הקליניות. מטרות הקורס נועדו לסייע לסטודנטים לפתח כישורי השתקפות עצמית, שיפור המודעות והיכולת לשנות גישות והתנהגויות המעמידים בסכנה את הטיפול בחולה, הגברת אלטרואיזם, אמפתיה וחמלה כלפיי החולים ושמירה על המחויבות לטיפול בחולה והרווחה האישית והמוסדית.
מטרות אלו הושגו באמצעות פיתוח ויישום 5 כישורים למידה מדוגמא אישית וחברים לצוות, קריאת עבודות של סטודנטים ורופאים במחלקה, תצפיות עצמיות ואחרות, שיטות לשיקוף עצמי, ופתרון בעיות המבוסס על מקרים.
הקורס כולל פעילויות כיתתיות ומשימות לבית, כמו גם פרויקטים אישיים לשיפור הסימפטיה האישית, הדאגה והאמפתיה כלפיי החולה. הסטודנטים למדו גם להשתמש באלגוריתם להתמודד עם מצבים קליניים בעיתיים וסיטואציות בינאישיות.
הדיונים בכיתה חשפו 3 נושאים חשובים שחזרו על עצמם איבוד האידיאליזם, חוסר היענות מצד החולים, ואדישות, נוקשות או אי-נעימות מצד המתמחים והצוות רפואי.
הערכות כמותיות ואיכותיות של הסטודנטים הצביעו על תגובות חיוביות סה”כ לקורס. כיום שוקלים התערבויות דומות נוספות במסגרת הלימודים, כמו גם משמעותן החינוך הרפואי.
Medical Teacher, Volume 28, Number 1 pp. 30-35(6)
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!