חשיבות אינטגרציה של שירותי הבריאות ברפואת ילדים (Archives of Pediatrics and Adolescent)

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בגליון אוגוסט של Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine עולה כי אינטגרציה של מערכת הבריאות (HS Healthy Steps) הביאה לשיפור בריאות הילדים ומיומנויות ההורים.

תכנית Healthy Step For Young Children נועדה לתמוך במשפחות לילדים צעירים באמצעות סוג חדש של מטפל רפואי, מומחה HS (HSS = Health Steps Specialist). HS כולל פעילויות להורדת הסיכון ומרכיבים אוניברסלים, כולל בדיקות סקר התפחותיות, הדרכה מוקדמת ושירותי מעקב, המוצעים לכלל המשפחות. היתרונות הצפויים של HS כוללים שיפור עידוד התפתחות הילד מצד ההורים, מיומנויות ההורים, התפתחות הילד ושימוש בשירותי בריאות.

בחמש מרפאות ראשוניות בשיטה אינטגרטיבית ערכו החוקרים השוואה בין טיפול סטנדרטי וטיפול התערבותי. משפחות במרפאות ההתערבות קיבלו שירותי HS, כולל עצות התנהגותיות והתפתחותיות ובדיקות סקר לגורמי סיכון.

מחקר רנדומלי השווה בקבוצת ההתערבות בין HS עם או בלי המרכיב ההורי בקרב 439 נשים הרות (80% ענו על קריטריוני המחקר). כאשר הילד היה בן 30 חודשים, היו קיימים נתוני מעקב אודות 78% מהמשתתפים. בנוסף, בקבוצת ההתערבות (HS), אלו שחולקו לשירותים פרה-נטאליים זכו לשלושה ביקורי בית במהלך ההריון. החוקרים העריכו את התוצאות באמצעות ראיון טלפוני בשלושת מרכיבי בריאות הילד והתפתחותו, מיומנויות ההורים ובריאות ההורים.

תוצאות חיוביות שנקשרו עם HS כללו טיפול מתוזמן טוב יותר בילד, ושיפור בשיעורי החיסון, הנקה, צפיה בטלויזיה, מניעת פציעות ומשמעת. החוקרים מצאו קשר בין שירותים פרה-נטאליים ואוצר מילים מילולי גדול יותר בגיל 24 חודשים. למרות שאמהות בקבוצת ההתערבות דיווחו על תסמינים רבים יותר של דיכאון, לא נרשמה עליה בשיעור הדיכאון המשמעותי מבחינה קלינית.

החוקרים כותבים כי באלו שזכו לשירותי בריאות אינטגרטיבים נמצאו תוצאות חיוביות על בריאות הילד ומיומנויות ההורים. נמצאו מעט ראיות ליתרונות נוספים של שירותי HS שהחלו במהלך התקופה הפרה-נטאלית.

החוקרים מאמינים כי יישום שירותי HS בצורה אינטגרטיבית תביא לתוצאות חיוביות להורים ולילדיהם. יש לשקול זאת כנגד העלויות של ההתערבות, ההשפעה על השימוש בשירותי הבריאות, שביעות רצון של המטפלים, ושביעות רצון של המשתתפים. השפעות אלו ייבחנו במחקרים בעתיד.

Arch Pediatr Adolesc Med. 2006;160:793-800.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה