האם חשיפה של האבא לחום מעלה את הסיכון לגידול מוח בצאצאיו ? (American Journal of Epidemiology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של American Journal of Epidemiology, עולה כי חשיפה לחום של האבא (כמו בסאונה למשל), לפני שבת הזוג שלו נכנסת להיריון, יכולה להעלות את הסיכון ל-MB (medulloblastoma) ול-PNET (primitive neuroectodermal tumor) בצאצא.

האפקט על הצאצא של רמות חום הדומות לסאונה או לאמבטיות חמות, שהאבא נחשף אליהן לפני הכניסה להיריון, נחקר מעט מאוד בחיות ובבני אדם.

MB ו-PNET  הם גידולי מוח הדומים היסטולוגית וקורים במידה רבה בילדים. MB מהווה 80% מהמקרים בקבוצת גידולי MB/PNET והוא גידול המוח השני בשכיחותו בילדים. מעט מחקרים אפידמיולוגים חקרו את MB/PNET ספציפית.

במחקר השתתפו 318 הורים של ילדים עם גידול MB או PNET ומספר דומה של נבדקי ביקורת. כולם תושאלו בנוגע לחשיפה שלהם לחום ולשדות אלקטרומגנטים.

באנליזות של משתנה אחד נראו קשרים עם חוזק קל עבור שימוש אימהי בסאונות בתקופה הקרובה להתעברות או בשליש הראשון של ההיריון עם OR של 3.8 ו-3.6 בהתאמה. קשרים דומים נראו עבור חשיפות אבהיות בשלושת החודשים, שקדמו להיריון. ה-OR עבור חשיפה לסאונה, לשמיכות חשמליות או לכל מקור חום היו 2.4, 2.0 ו-2.5 בהתאמה.

בניתוח רב משתנים, שימוש אבהי בסאונה וחשיפה לכל מקור חום שהוא נקשרו ל-MB/PNET בצאצא בצורה של מנה-תגובה. עבור חשיפות גבוהות, ה-OR היו 3.4 ו-2.1 בהתאמה.

בניגוד לכך, הקשר עם שימוש אימהי בסאונה היה הרבה יותר מוחלש ולא מדויק, לאחר תקנון לערפלנים פוטנציאלים, למרות שסדר הגודל של ה-OR המתוקנן היה דומה לזה של שימוש אבהי בסאונה (שניהם היו בערך 2.0). לא נמצא קשר בין שדה אלקטרומגנטי עקב חשיפה לשמיכות חשמליות או מיטות מים.

תוצאות אלה מציעות, שיש קשר בין חום אבהי ו-BM/PNET, ויש להוסיף ולחקור נושא זה בעתיד, במיוחד היות וידוע מעט על האטיולוגיה לגידולי מוח בילדים.

לדברי החוקרים, אם חשיפה לחום אבהית קשורה באופן סיבתי ל-MB/PNET, אז ככל הנראה הוא פועל דרך אפקט גנטי או אפיגנטי על הזרע. בנוסף הם מציינים כי חום ידוע כמוריד כמות ואיכות של הזרע.

Am J Epidemiol 2006;164:222-231

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה