סייגים לביצוע פעילות גופנית בחולי ארתריטיס (Arthritis Care Res.)

מחקר איכותי המבוסס על קבוצות ממוקדות זיהה מספר סייגים לביצוע פעילות גופנית בחולים עם ארתריטיס.  לדברי החוקרים, שכיחות פעילות גופנית נמוכה יותר בקרב חולי ארתריטיס, בהשוואה לאלו שאינם סובלים מדלקת מפרקים. National Arthritis Action Plan and Healthy People 2010 הציב דגש על חשיבות פעילות גופנית בחולים הסובלים מדלקת מפרקים.

החוקרים עקבו אחר 12 קבוצות ממוקדות שכללו 68 מבוגרים עם ארתריטיס. הקבוצות נחלקו לפי מצב הכושר הגופני, מצב סוציואקונומי וגזע. באמצעות תעתיק דיוני הקבוצה וקידודם, ועם תוכנת NVivo מיצו החוקרים את המוטיבים המרכזיים בקרב אלו המבצעים פעילות גופנית ואלו שאינם מבצעים פעילות גופנית.

המשתתפים דיווחו כי פקטורים רבים ושונים, פיזיקליים, פסיכולוגיים, סוציאליים וסביבתיים, השפיעו על תפיסתם את נושא הכושר הגופני, כולל גורמים דומים לאלו במדגמי מבוגרים כלליים, וכן חולים אחרים הסובלים ממחלות כרוניות. למרות שתסמיני ארתריטיס היוו סייג לפעילות גופנית, נראה כי שיפור בתסמינים אלו מספק יתרון פוטנציאלי ומוטיבציה לאימון גופני, כמו גם תפקיד פעילות גופנית בעידוד עצמאות. משתתפים שאינם מתאמנים דיווחו על ספק שישיגו רווח כלשהו מהאימון, והאמינו כי ייתכן וכאב מוגבר, גם אם זמני, אינו שווה את היתרונות.

פעילים גופנית זכו ליתרונות הללו ועם סיכוי גדול יותר לאמץ את הפעילות הגופנית בכדי להתמודד עם המחלה, בעוד שאלו שאינם מתאמנים השתוקקו ליתרונות אלו והיו בעלי סיכוי גבוה יותר להפסיק להתאמן בשל הופעת ארתריטיס.

למחקר יש השלכות באשר לאופן השיווק של אימון גופני בפרטים עם ארתריטיס וכיצד קהילות ומומחים יכולים לזרז את העלאת שכיחות פעילות גופנית.

מגבלות המחקר כללו הטיה אפשרית של גיוס, העדר הכללה לקהילות עם משאבי אימון רבים או מועטים יותר, קבוצות שלא נחלקו לפי גיל או סוג המחלה, מדגם קטן של גברים וחוסר נתונים בנושאים מסוימים.

למרות המגבלות הפוטנציאליות, מהממצאים עולה כי יש להבין את חשיבות הנסיון והאמונה באשר לפעילות גופנית בחולי ארתריטיס ויש ליידע את המגוייסים על שיטות ההתערבות. בנוסף למדדים הסטנדרטים, יש להציב דגש על תוצאות בעלות משמעות לפרט בחולי ארתריטיס (דוגמא ירידה בכאב, עליה במוביליות, ירידה בנוקשות, עצמאות), ויש לבחון את הנושא במחקרים.

התוצאות הללו הן הדבר החשוב ביותר לחולי ארתריטיס, והן צפויות לנבא היצמדות לטיפול.

Arthritis Care Res. 2006;55:000-000.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה