האם היפרגליקמיה אמהית בהריון קשורה להיפרטרופיה של שריר הלב בעובר? (מתוך Heart)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי עוברים של אמהות סכרתיות מועדים להיפרטרופיה קרדיאלית, שמוחמרת על ידי שליטה דלה בערכי הגלוקוז בדם, ושקרוב לודאי קשורה להיפראינסולינמיה בעובר. בכל אופן, נראה כי ההיפרטרופיה החדרית מייצגת הסתגלות תפקודית. המחקר פורסם בכתב העת ללב (Heart).

החוקרים ציינו כי ידוע שהשכיחות של אנומליות קרדיאליות ושל מוות עוברי גבוהה יותר בצאצאים של אמהות סכרתיות, אפילו כשערכי הגלוקוז בדם האמהי טובים.

בגישה חדשה לחקר קשר זה, החוקרים השתמשו באקוקרדיוגרפיה כדי לקבוע את תפקוד הציר הארוך בחדר, שמהווה אינדיקטור רגיש לפגיעה מוקדמת בתפקוד החדרי במבוגרים.

החוקרים השוו את הממצאים ב-41 עוברים של אמהות סכרתיות ל-159 עוברים נורמליים ששימשו כקבוצת ביקורת, שהיו תחת הערכה מהשבוע ה-17 להריון ועד לסיום ההריון. ל-10 מהאמהות הייתה סכרת מסוג 1 ול-31 אמהות סכרת מסוג 2. כל הנשים השתמשו באינסולין במהלך ההריון.

השליטה בסכרת בתקופת הכניסה להריון, עליה הצביעו רמות ההמוגלובין המסוכרר (HbA1cglycosylated hemoglobin), נבדקה במהלך תחילת ההריון.

החוקרים דיווחו כי ה- Doppler flowוה- myocardial velocitiesנמצאו קשורים בקשר שלילי ל- Hba1c, ועובי שריר הלב בעובר נמצא קשור אליו בקשר חיובי, על אף שהקשר האחרון היה חסר מובהקות סטטיסטית.

עוד עולה מהדיווח כי לעוברים של אמהות סכרתיות היו באופן כללי ערכים גבוהים יחסית לגיל ההריון עבור Doppler velocimetry, myocardial velocities, אמפליטודה של הטבעת העלייתית-חדרית, גודל הקיר החופשי השמאלי, הספטום, והקיר החופשי הימני בהשוואה לעוברי הביקורת, דבר המרמז לדברי החוקרים על תפקוד קרדיאלי משופר יחסית לגיל.

צוות המחקר הציע שאמפליטודת התנועה המוגברת ו- myocardial velocities, יחד עם היפרטרופיה של שריר הלב, בעוברים של אמהות סכרתיות מרמזים על תגובה אדפטיבית להיפרטרופיה ולא על תהליך קרדיומיופטי.

החוקרים ציינו כי תוצאות הלידות היו טובות, עם ציון אפגר גבוה מ-8 וללא מקרים של מאקרוזומיה, פוליציטמיה או צורך באשפוז ביחידה לטיפול נמרץ יילודים.

החוקרים סיכמו באומרם כי יש להתייחס למונח ‘קרדיומיופתיה סכרתית בעובר’ (fetal diabetic cardiomyopathy) בצורה מדוייקת יותר, כלומר כאל ‘היפרטרופיה אדפטיבית’, ושבקרה אוטונומית שונה עשוייה להוות הסבר סביר יותר לשיעור המוגבר של לידת-מת בהריונות של סכרתיות, ולא פגיעה ראשונית בתפקוד הקרדיאלי.

במאמר מערכת הודגש כי עוברים של אמהות סכרתיות חווים מטבוליזם חמצוני מוגבר בתגובה להיפרגליקמיה, ושהיפרטרופיה קרדיאלית עשוייה להגן עליהם מפני היפוקסמיה.במרבית המקרים, צויין בנוסף, ההיפרטרופיה הקרדיאלית האסימפתומטית בתינוקות אלה חולפת מספר חודשים מהלידה.

אף על פי כן, ההארעות של מומים מולדים, ובכללם פגמים בלב, נותרה גבוהה בנוכחות סכרת, כך על פי הערת העורכים, שהביעו תקווה שבדיקות flow and tissue Doppler בטרימסטר הראשון יוכלו להבהיר בסופו של דבר את התפקיד של שינויים המודינמיים בהתפתחות fetal cardiac embryopathy באמהות סכרתיות.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Heart 2006;92:1019-1021,1125-1130. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה