האם פרדניזון פומי בנוסף לקורטיקוסטרואידים בשאיפה מרחיב את דרכי האוויר בחולי אסטמה? (מתוך Chest)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי טיפול נוגד דלקת סיסטמי המתווסף לטיפול אחזקה משפר הרחבת סימפונות במטופלים עם אסטמה קלה עד מתונה. המחקר פורסם בכתב העת לחזה (Chest).

החוקרים ציינו שהממצאים מדגימים שדלקת שאריתית כרונית פוגעת בתפקוד הריאות בחולי אסטמה ושקורטיקוסטרואידים סיסטמיים מוסיפים ליעילות של חומרים בשאיפה.

נשימה עמוקה גורמת באופן נורמלי להרחבת הסימפונות. בחולי אסטמה, חומרת המחלה קשורה לתגובת דרכי האוויר לנשימה עמוקה.

החוקרים בדקו 24 מטופלים עם אסטמה קלה עד מתונה מתמשכת, עם נפח נשיפה מאולצת בשנייה הראשונה (1FEVforced expiratory volume in 1 second) גדול מ-70% מהצפוי וירידה של 20% ב-1FEV בתגובה למבחן תיגר עם מטכולין.

המטופלים היו יציבים קלינית תחת טיפול אחזקה של 250 עד 2000 מיקרוגרם של beclomethasone-diproprionate , או חומר אקויוולנטי.

החוקרים דיווחו כי המטופלים קיבלו פרדניזון (PREDNISONE ) פומי 0.5 מ”ג לק”ג ליום או פלצבו למשך 14 יום. הרחבת סימפונות הנגרמת משאיפה נבדקה, ובוצע מבחן תיגר עם מטכולין לפני ואחרי 14 ימי הטיפול.

על פי הדיווח, היחס בין שאיפה מקסימלית לשאיפה חלקית (M/P) היה גבוה יותר במידה משמעותית בקבוצת הפרדניזון אחרי 14 ימי טיפול (ה- M/P הממוצע בתחילת המחקר היה1.31 ואחרי הטיפול 1.49).

החוקרים הופתעו שמבחן תיגר עם מטכולין גרם לעלייה משמעותית בריכוז המגרה ואף גרם לירידה בתחמוצת החנקן הננשפת בקבוצת הפרדניזון, וזאת על אף שיפור בהרחבת הסימפונות הנגרמת משאיפה.

החוקרים ציינו כי ייתכן שלמטופלים עם אסטמה קלה עד בינונית יש דלקת שאריתית בדרכי האוויר למרות יציבות קלינית, ולכן מטופלים אלה נמצאים בסיכון להתלקחות המחלה.

החוקרים סיכמו באומרם שמאחר שברור כי לא ניתן להשתמש בפרדניזון כטיפול אחזקה בחולי אסטמה יציבים קלינית, יש לחקור התערבויות אחרות המכוונות ספציפית למנגנונים של תגובות לקויות לנשימה עמוקה בחולי אסטמה.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Chest 2006;130:58-65.   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה