האם טיפולי הקרנות יכולים לשמר עיניים עם מלנומות אובאליות גדולות ? (מתוך Archives of Ophthalmology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יוני של Archives of Ophthalmology, עולה כי אפילו כשמלנומות אובאליות מאוד גדולות או נמצאות קרוב לעצב אופטי, PBRT (proton beam radiotherapy) יכולה להיות אופציה לשמר את העין בחולים, שנבחרו בקפידה.

לדברי החוקרים, שיעורי ההישרדות של חולים המטופלים על ידי הקרנות במלנומות אובאליות קטנות יותר דומים לאלה של חולים העוברים הוצאת עין.

במחקר השתתפו 21 נבדקים עם מלנומות אובאליות גדולות מאוד, שטופלו בעזרת PBRT בין מארס 1997 ומאי 2002. החולים הופנו לטיפול לשימור העין לאחר, שסירבו להוצאת העין.

החוקרים ציינו כי על פי הידע שלהם, מחקרים אחרים, שפורסמו, לא העריכו PBRT ספציפית כטיפול במלנומות אובאליות גדולות מאוד.

על מנת להשתתף במחקר זה, הגידול היה צריך להיות לפחות ב-10 mm במקסימום העובי  או ב-20 mm במקסימום הקוטר הבזלי או להיות ממוקם בתוך 3 ס”מ של העצב האופטי ולהימדד בלפחות 8 mm במקסימום עובי או ב –16 mm במקסימום הקוטר הבזלי.

הנבדקים בין הגילאים 24- 92 טופלו במנה כוללת של 5600cGy בארבעה מקטעים. זה היה הגבול העליון של המינון, שהעין יכלה לסבול. חציון המעקב היה 28 חודש.

הסיבוכים, שקרו כללו: איבוד ריסים, עין יבשה או קרטופתיה, קטרקט, גלאוקומה ניאו ווסקולרית, היפרדות רטינה, פפילופתיה עקב הקרנה ורטינופתיה עקב הקרנה. אף אחד מהחולים לא חווה נקרוזיס של הסקלרה עקב הקרנה או דימום לויטראוס.

שליטה מקומית לאחר 24 חודש הייתה 67% ושמירה על העין הייתה 54%. עשרה חולים נזקקו בסופו של דבר להוצאת העין. שלושה חולים מתו בין התקופה של 14-28 חודש בשל מחלה גרורתית בשנים מהמקרים, ובמקרה השליש בשל גורם לא קשור.

בממוצע, החולים, שנמנעו מהוצאת העין, איבדו 4 קווים של דיוק ראייה במבחן Snellen, אך 4 חולים הוסיפו בממוצע 4 קווים.

בחולים מסוימים, שמסרבים לעבור הוצאת עין, PBRT מציע אלטרנטיבה עם אפשרות לשמירה על העין ועם שימור של יכולת ראיה מסוימת.

Arch Ophthalmol 2006;124:838-843

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה