עדכון המלצות AHA לתזונה ואורח חיים (Circulation)

American Heart Association (AHA) עדכנו את ההמלצות לתזונה ואורח חיים למניעת תחלואה קרדיווסקולרית. ההמלצות הקודמות שמו דגש על תזונה בריאה, ההמלצות החדשות מרחיבות בנושא וכוללות את חשיבות נושא אורח חיים בריא.

מדובר בעדכון ההנחיות משנת 2000, המכוונות לאמריקאים בריאים בגיל שנתיים ומעלה. ההמלצות החדשות מעודדות הורדת נוספת של כמות השומן הרווי וחומצות שומן טרנס בתזונה, הקטנת צריכת מזונות ומשקאות ממותקים, דגש על פעילות גופנית ושמירה על המשקל, דיאטה עשירה בירקות, פירות ומזון מחיטה מלאה. כמו כן, ממליצים על הימנעות משימוש או חשיפה למוצרי טבק והשגת רמות תקינות של כולסטרול, ל”ד וסוכר.

המסר העיקרי של ההמלצות שם דגש על השינוי הקבוע, ארוך הטווח, בצורת האכילה ואורח החיים. הדרך הטובה ביותר להקטין את הסיכון הקרדיווסקולרי היא לשלב פעילות גופנית עם הרגלי אכילה בריאים, ביחד עם שמירה על המשקל והימנעות ממוצרי טבק.

למרות שצוות המומחים של AHA ממשיך לשים דגש על השגת ושמירה על משקל תקין, כעת יש דגש נוסף על איזון מספר הקלוריות הנצרכות עם מספר הקלוריות הנשרפות. בנוסף, הושם דגש על שיטות הכנת המזון המונעות הוספת שומן רווי, סוכר, או מלח.

לפני עדכון ההנחיות משנת 2000, המומחים סקרו למעלה מ-90 פירסומים מדעיים. במסגרת העדכונים הוגדרו המטרות, ההמלצות ונושאים חדשים עם מידע פרקטי לאוכלוסיה, כולל דרישות קלוריות, המלצות להכנת המזון, ומספר דוגמאות לתפריטים הממלאים אחר ההמלצות. ההנחיות החדשות מתמקדות גם באוכלוסיות מיוחדות, כולל ילדים, קשישים, חולים עם סינדרום מטבולי או מחלת כליות כרונית, וקבוצות סוציואקונומיות מסוימות המצויות בסיכון גבוה למחלות קרדיווסקולריות.

ההנחיות החדשות שמות דגש חדש על שמירה על הרגלי תזונה בריאים בזמן אכילה מחוץ לבית. מאחר שפקטורים סביבתיים משפיעים מאוד על התזונה והפעילות הגופנית,  ההנחיות מ-2006 כוללות רשימת הצעות לרופאים, מסעדנים, תעשיות מזון, בתי ספר, וממשלות מקומיות, לסייע לאוכלוסיה הכללית לאמץ את ההמלצות. אלו כוללות הצגת התכולה הקלורית באזור בולט בתפריט, הקטנת גודל המנות, הגבלת חומצות שומן טרנס, הכנת המזון באמצעות שמנים מתאימים.

ההמלצות המעודכנות מציבות יעד מטרה נמוך יותר לשומן רווי (פחות מ-7%, לעומת פחות מ-10% לפי הנחיות 2000), ורמת יעד של מתחת ל-1% מכלל הקלוריות עבור חומצות שומן טרנס. חומצות שומן רוויות מופיעות באופן טבעי בבשר, מוצרי חלב, ושמנים. חומצות שומן טרנס מופיעות במזונות מטוגנים ואפויים, כולל קרקרים, צ’יפס, עוגות, פשטידות, לחם ועוגיות. AHA ממליצים לתעשיית המזון להוריד בהדרגה את תכלות המלח והסוכר במזון מעובד, ולהעלות את תכולת חיטה מלאה לעומת קמח לבן, במוצרים אפויים.

המטרה היא לא לחשב את כמות חומצות השומן הרווי או חומצות שומן טרנס בתזונה, אלא לבחור מזונות לצמצום הצריכה. לדוגמא, ניתן לבחור חתכים דקים יותר של בשר ומוצרי חלב דלי-שומן, מנות קטנות יותר, להימנע ממזון המכיל שומן רב, לאכול פירות, ירקות ודגים.

המלצות 2006 כוללות:

·        תזונה כוללת בריאה

·        שמירה על משקל גוף, איזון צריכת קלוריות עם שריפת קלוריות

·        העלאת המודעות לתכולה הקלורית של מזונות ביחס לכמות הנצרכת וביחס לדרישה הקלורית היומית.

·        הצבת מטרה של 30 דקות פעילות גופנית ביום

·        דיאטה עשירה במגוון פירות וירקות (לא מיצי פירות), בעיקר גזר, תרד, אפרסקים וענבים.

·        הכנת פירות וירקות עם תוספת מעטה של חומצות שומן טרנס או שומן רווי, מלח וסוכר

·        העדפת מזון מחיטה מלאה, עתיר סיבים

·        צריכת 2 מנות דגים, בעיקר אלו העשירים בחומצות שומן אומגה-3 (סלמון, טרוטה, דג מלוח) לפחות פעמיים בשבוע

·        ילדים ונשים הרות צריכים למלא אחר המלצות FDA ולהימנע מדגים המכילים כספית (כריש, דג חרב, מקרל).

·        הגבלת צריכת שומן רווי, שומן טרנס, וכולסטרול, ע”י העדפת בשר רזה, תחליפי ירקות, מוצרי חלב דלי-שומן או ללא-שומן, וצמצום צריכת שומן צמחי.

·        צמצום צריכת משקאות ומזונות עם תוספת סוכר

·        הגבלת צריכת הנתרן עד 2300 מ”ג ביום, בחירת והכנת מזונות עם מעט או ללא מלח. בגיל העמידה ובגיל מבוגר יותר, אפריקאים-אמריקאים וחולים הסובלים מיל”ד, צריכים להגביל את צריכת הנתרן ל-1500 מ”ג ביום.

·        הגבלת צריכת אלכוהול למשקה אחד ביום לכל היותר בנשים, או 2 משקאות ביום בגברים (משקה 1 = oz 12 בירה, 4 oz יין, 1.5 oz של 80-proof distilled spirits, או 1 oz של 100-proof spirits).

·        כאשר אוכלים בחוץ, יש לשים לב לגודל המנה, בחירת ירקות ופירות, ולהימנע ממאכלים להם הוסיפו שומן רווי או טרנס, מלח, וסוכר.

צעד ראשון טוב לשיפור התזונה ואורח החיים תשומת לב לגודל המנה וקלוריות נוזליות, כמו במשקאות קלים, מיצי פירות, ומשקאות אלכוהוליים. הצעד הבא הוא לנסות לקיים לפחות 30 דקות פעילות גופנית ביום. לא חייבים לבצע הכל בבת אחת ממליצים על צבירת 30 דקות פעילות במהלך היום.

פקטורים תזונתיים עם השפעות לא-מוכחות או חסרות-ודאות על תחלואה קרדיווסקולרית כוללים את השימוש בתוספי מזון. לא נמצא קשר בין ויטמין E וחומרים אנטי-אוקסידנטים אחרים או תוספי ויטמין B וחומצה פולית ובין ירידה בסיכון למחלת לב קורונרית. עם זאת, יש לצרוך אנטי-אוקסידנטים בתזונה מפירות, ירקות, ושמני ירקות העשירים באנטי-אוקסינדטים.

ממליצים להחליף חלבוני בע”ח העשירים בשומן רווי, בחלבוני סויה, אך מחקרים לא אישרו את היתרון הישיר של סויה על רמות כולסטרול בפלזמה.

חולים עם מחלת לב קורונרית מוכחת צריכים לצרוך גרם אחד של EPA, יחד עם DHA ביום, עדיף משמן דגים. חולים עם היפטרטריגליצרידמיה צריכים לצרוך 2-4 גרם Eicosapentaenoic Acid (EPA) ביחד עם Docosahexaenoic Acid (DHA) ביום, תחת השגחת רופא.

הצריכת היומית של סטאנולים וסטרולים מהצמחים, הזמינים במגוון מזונות, משקאות וקפסולות, עשויה לסייע באלו עם רמות LDL גבוהות. ההשפעה המקסימלית מופיעה לאחר צריכת 2 גרם ביום.

כמעט כולם יכולים לבצע שינוי באופן התזונה ובפעילות הגופנית, קרוב ככל הניתן להמלצות. השינויים יכולים להיות קטנים, אך יש לשמור עליהם. החוקרים מדגישים כי הם אינם טוענים כלל וכלל שיש לוותר על ההנאות בחיים, אלא רק לבצע מעט שינויים בהרגלים הנוכחיים.

Circulation. Posted online June 19, 2006

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה