האם בדיקת MR Spectroscopy עשוייה לסייע באבחנת סרטן שד? (מתוך Radiology)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי בדיקת Proton magnetic resonance (MR) spectroscopy משפרת את הדיוק באבחנת סרטן שד. המחקר פורסם בכתב העת לרדיולוגיה (Radiology).

בראיון שנערך עימה מסרה אחת החוקרות כי ברצונם להביא טכניקה זו למודעות הרופאים, ולעודד את המטופלות להירשם כמתנדבות להשתתף במחקרים שנערכים. היא הוסיפה כי צוות המחקר מקווה שהפיכת טכניקה זו בעתיד לחלק משגרת בדיקות ה-MRI של השד תביא להורדת מספר הביופסיות השפירות בנשים שעוברות בדיקותMRI של השד.  

החוקרים בחנו את היכולות האבחנתיות של MR spectroscopy ב-56 נשים עם נגעיםחשודים או גידול שהוכח בביופסיה בהדמיית MR תוך שימוש בממצאים ההיסטולוגיים כבסיס להשוואה. 

החוקרים ציינו, כי בדיקת MR spectroscopy הדגימה choline peak חיובי ב-34 מ-57 הנגעים, כולל כל 31 הנגעים הממאירים.החוקרים הוסיפו כי שלושת הממצאים החיוביים השגויים (false-positive) כללו פיברואדנומה, נגע דלקתי כרוני עם atypia ונגע עם atypical ductal hyperplasia ו- columnar cell alteration.

בנוסף, החוקרים דיווחו כי כל הנגעים עם choline peak שלילי ב- MR spectroscopy היו שפירים.

החוקרים הוסיפו, כי לאחר הוצאת 17 נגעים של BI-RADS category six ואת כל הגידולים שהוכחו בביופסיה בזמן הדמיית ה-MR ההתחלתי, ערך הניבוי החיובי של MR spectroscopy היה 82% (בהשוואה ל-35% בלבד ב-MRI בלבד). כמו כן, לא היו מקרים של המלצות שליליות שגויות (false-negative recommendations) לביופסיה כאשר היה שילוב של MRI ו- MR spectroscopy.

החוקרים טענו, כי הוספת MR spectroscopy לעיבוד המקרים הייתה עשוייה להפוך את הביופסיות של 23 מ-40 הנגעים (58%) לבלתי נחוצות, וזאת מבלי לפספס אף לא אחד מהגידולים. 

החוקרת הוסיפה בראיון שנערך עימה, כי צוות המחקר שמח מאוד לאור התוצאות שהתקבלו עד כה ולאור היישום הקליני של MR spectroscopy. היא הוסיפה כי מדובר בסקירה קצרה שנמשכת כ-10 דקות בסיום ה-MRI הקליני של השד. לדבריה, צוות המחקר סבור כי בטכניקה זו גלום פוטנציאל גדול לשפר במידה ניכרת את הטיפול. 

החוקרת אף ציינה כי MR spectroscopy נשאר כלי אבחנתי. היא הוסיפה כי כעת עורך הצוות מחקר נוסף להשוואה בין MR spectroscopy on 1.5T ל- MR spectroscopy on 3T.

החוקרת סיכמה באומרה כי צוות המחקר מעוניין לבדוק האם 3T מדוייק באותה מידה או אף במידה רבה יותר, והאם ניתן להעריך נגעים קטנים יותר בשל עוצמת השדה המוגברת. לדבריה, הצוות עומד להתחיל מחקר חדש, בו הם מעוניינים לבדוק האם ניתן לחזות את התגובה לכימותראפיה נאואדג’ובנטית באמצעות MR spectroscopy זמן קצר לאחר תחילת הטיפול.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Radiology 2006;239:686-692.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה