Raloxifene עדיף על Tamoxifen למניעת סרטן שד

במחקר הגדול ביותר בנושא מניעת סרטן שד עלו כי Raloxifene (Evista) ו-Tamoxifen (Novaldex) היו דומים ביעילותם במניעת סרטן שד פולשני בנשים המצויות בסיכון גבוה למחלה, אך Raloxifene היה טוב יותר מבחינת פרופיל תופעות הלוואי. התוצאות מהמחקר הוצגו בכנס השנתי של American Society of Clinical Oncology (ASCO) ובגליון 5 ביוני של JAMA.

המחקר שנמשך 5 שנים כלל 19,747 נשים לאחר מנפאוזה שהיו בסיכון מוגבר לסרטן שד, והשווה טיפול ב-Tamoxifen במינון 20 מ”ג עם Raloxifene במינון 60 מ”ג פעם ביום.

לאחר חציון תקופת מעקב של 4 שנים, נמצא מספר דומה של סרטני שד פולשניים בשתי הקבוצות (167 תחת טיפול ב- Raloxifene לעומת 163 תחת טיפול ב-Tamoxifen). שתי התרופות הורידו את הסיכון היחסי לסרטן שד בכ-50%.

בקבוצת Tamoxifen נרשם מספר נמוך יותר של סרטני שד לא-פולשניים בהשוואה לקבוצת Raloxifene (57 לעומת 81), אך מספר גדול יותר של סרטן רחם (36 לעומת 23). תופעות הלוואי האחרות היו דומות בשתי הקבוצות, פרט לאירועים טרומבואמבוליים, שהיו פחות שכיחים באופן משמעותי בקרב מטופלות Raloxifene בהשוואה ל-Tamoxifen (100 לעומת 141 אירועים).

לדברי החוקרים, נראה כי Raloxifene עדיף על Tamoxifen, הוא בעל פרופיל סיכון טוב יותר, ואושר כבר לטיפול באוסטופורוזיס בנשים לאחר מנפאוזה, כמו כן קיימים נתונים ממחקרים אחרים המצביעים על ירידה בשכיחות שברים.

למרות שהכיסוי התקשורתי של התוצאות הראשוניות של המחקר מצביעות כי Raloxifene הוא מנצח ברור במאבק בין השניים, המסקנה אינה כה ברור לאור הנתונים מהמדדים הסופיים של המחקר והתסמינים כפי שתוארו ע”י המטופלים.

אולם, בעוד שייתכן ו- Raloxifene אינו עדיף על Tamoxifen, הוא עשוי להיות מקובל יותר, מאחר שכבר משמש באופן נרחב לטיפול באוסטופורוזיס בנשים לאחר מנפאוזה. למרות ש-Tamoxifen אושר למניעת סרטן שד, הוא אינו נמצא בשימוש רחב, מאחר שהרופאים שאמורים לרשום את התרופה הם אינם אונקולוגים ולכן אינם מכירים את התרופה. אולם, התוצאות החדשות מצביעות כי עדיין אין בכך די כדי לשכנע רופאים לטיפול אגרסיבי יותר במסגרת רפואה ראשונית.

החוקרים טוענים כי דרושים כלים חדשים בדחיפות להורדת הסיכון לסרטן. הממצאים מספקים עדות חשובה בכדי לסייע לנשים ורופאים לשקול את היתרונות ותופעות הלוואי הקשורות בכל אופציה.

JAMA. Posted online June 5, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה