האם היכולת האירובית של חולים הנכנסים לשיקום לב נמוכה? (מתוך Circulation)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יוני של Circulation, עולה כי לחולים שהתחילו תוכנית שיקום לאחר שהיה להם אירוע קרדיאלי, יש יכולת תפקודית הרבה יותר נמוכה. יכולת התפקוד הטיפוסית הייתה נמוכה בעיקר בקרב נשים, שהייתה להם רמה ממוצעת של כושר אירובי הדומה לזו של חולי אי ספיקת לב כרונית.

הידע לגבי יכולת התעמלות אירובית מקסימלית (peak VO2) של חולים מספק ידע פרוגנוסטי ויכול לבטא בטיחות, יעילות והוראות התעמלות אינדיבידואליות. לחולים קרדיאלים טרם ביססו ערכים נורמטיבים.

מטרת המחקר הייתה לקבוע ערכים נורמטיבים של peak VO2 עבור חולים, שנכנסים לשיקום לב, לאחר שחוו אירוע קרדיאלי, וליצור נומוגרמים להפיכת המידע של peak VO2 לאחוזים של יכולת התעמלות צפויה.

החוקרים מדדו maximal VO2 המוגבל על ידי סימפטומים בקרב 2896 חולים, שהשתמשו במבחני הליכה פרוגרסיבים עם אנלזיה של גז ננשף. חולים, שנכנסו למחקר היו חולים, שעברו ניתוח מעקפים, חולים שעברו PCI (percutaneous coronary intervention) וחולים שעברו ניתוח לתיקון או להחלפת מסתם לב בנוסף לחולים עם אנגינה לא יציבה או MI.

לגברים היה peak VO2 גבוה יותר בהשוואה לנשים (19.3 מול 14.5 mL/kg/minute). peak VO2 ירד בקורולציה עם גיל מתקדם (p < 0.01) וכתלות באבחנה הקרדיאלית, כאשר היכולת הכי נמוכה הייתה בקרב אלה שעברו CABG. יכולת ארובית הושפעה גם מגורמי סיכון קרדיאלים כגון יתר לחץ דם, BMI גדול, עישון, סוכרת ושימוש בחוסמי בטא.

החוקרים מדדו מחדש peak VO2 בקרב 504 חולים לאחר 36 פגישות של אימון אירובי ומצאו, שהוא עלה בממוצע ב-18% בקרב גברים וב-12% בקרב נשים.

לאחר מכן החוקרים פיתחו נומוגרמים עבור ערכים אינדיבידואלים, שאיפשרו להשוות בין ערכים ממוצעים על פי גיל, מין ופרוגנוזה קרדיאלית. בנוסף, הם פיתחו נומוגרם בכדי להפוך את peak VO2 ל-METS (maximal metabolic equivalents).

על ידי שימוש בנומוגרמים אלה הרופאים יכולים להעריך עתה את מצב הכושר של חולה אנדיבידואלי בהתאם לגיל, למין ולאבחנה שלו. בנוסף לכך, הנומוגרמים הללו עוזרים בהערכת הפרוגנוזה ובהצבת מטרות קליניות ריאליסטיות בעידוד השתתפות בתוכניות שיקום לב.

לדברי החוקרים, תוצאות אלה תומכות ביישום נפוץ של פרוטוקולים של שיקום קרדיאלי בעיקר בחולים קורונרים מבוגרים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה