הקשר בין סירקולציה קולטארלית ובין היצרות חוזרת לאחר צינתור (Heart)

ממחקר חדש עולה כי נוכחות סירקולציה קולטארלית מפותחת אינה מעלה את הסיכון להיצרות חוזרת לאחר PCI (Percutaneous Coronary Intervention).

באופן כללי, התפיסה היתה שסירקולציה קולטארלית מפותחת קשורה בתוצאות טובות יותר לאחר PCI, כמו סיכון מופחת ל-MI, Unstable Angina ותמותה. עם זאת, תוצאות מחקרים אחרים מצאו כי סירקולציה כזו מעלה למעשה את הסיכון להיצרות חוזרת.

בתיאוריה, דם שיזרום דרך כלי הדם שצונתר, ומסייע לשמור עליו פתוח, עלול למעשה להעדיף לעבור בכלי הדם הקולטארלים וכך יקטין את הזרימה דרך כלי הדם המצונתר, ויגביר את הסיכון להיצרות חוזרת.

בכדי לבחון את ההשערה, החוקרים קבעו את מדד הזרימה הקולטארלית ב-58 משתתפים שעברו PCI והעריכו את ההיצרות החוזרת בתוך הסטנט לאחר 6 חודשים.

החוקרים מצאו כי בחולים עם המערכת הקולטארלית המפותחת ביותר, סבלו מההיצרויות החמורות ביותר לפני PCI. עם זאת, לאחר PCI, שיעורי ההיצרות החוזרת בחולים עם הסירקולציה הקולטארלית הטובה ביותר לא היו שונים משמעותית משיעורי ההיצרות החוזרת בחולים עם מערכת קולטארלית פחות מפותחת.

מדד הזרימה הקולטארלית לא השפיע על הסיכון להיצרות חוזרת, כפי שנמדד לפי שטח, אזור או נפח. מניתוח התוצאות עולה כי פקטורים המנבאים היצרות חוזרת כוללים את קוטר הסטנט, ואורכו, היצרות שיירתית מעל 10% ועישון.

סה”כ, מערכת קולטארלית טובה היא ככל הנראה פקטור מנבא טוב, ולא התווית-נגד ל-PCI.

Heart 2006;92:763-767.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה