האם שימוש בפסיליום בטוח ויעיל כטיפול נוסף להורדת כולסטרול? (מתוך Archives of Internal Medicine)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי פסיליום (Psyllium) הינו בטוח, יעיל ונסבל בצורה טובה כטיפול נוסף במקרים של כולסטרול גבוה. המחקר האקראי פורסם בכתב העת הארכיב לרפואה פנימית (Archives of Internal Medicine).

החוקרים ציינו, כי תוספת סיבים מסיסים מומלצת להורדת הרמות של low-density lipoprotein cholesterol (CLDL). הם הוסיפו כי האפקט מוריד הכולסטרול של הסיביםהמסיסים בקליפת פסיליום הוערך במספר מחקרים ונמצא שהוא מוריד את רמות הכולסטרול בסרום באופן שניתן ליצור אותו מחדש.

כמו כן, הם ציינו כי האמונה הרווחת בנוגע למנגנון של הורדת הכולסטרול על ידי פסיליום היא שהוא מבוסס על היכולת לשנות את המחזור האנטרוהפטי של חומצות מרה, הגדלת הסינתזה של חומצות מרה והסטת הכולסטרול הכבדי ליצירת חומצות מרה.

לאורך 12 שבועות המחקר, 68 מטופלים נבחרו אקראית לקבלת 20 מ”ג סימבאסטאטין (SIMOVIL) ופלצבו, לקבלת 10 מ”ג סימבאסטאטין ופלצבו, או לקבלת 10 מ”ג סימבאסטאטין ו-15 מ”ג פסיליום (Metamucil) מידי יום.

רמות הכולסטרול הכללי, CLDL, high-density lipoprotein cholesterol (CHDL), טריגליצרידים ו- apolipoprotein B(Apo B ) נמדדו ארבעה ושמונה שבועות אחרי התחלת הטיפול.

כל הטיפולים נסבלו בצורה טובה. אחרי 8 שבועות, רמות CLDL ממוצעות ירדו ב-55 mg/dL (1.42 mmol/L) מהערכים שנמדדו בתחילת המחקר בקבוצה שקיבלה 10 מ”ג סימבאסטאטין ופלצבו, וב-63 mg/dL (1.63 mmol/L) בקבוצה שקיבלה 10 מ”ג סימבאסטאטין ופסיליום.

הירידה הממוצעת ב-CLDL בקבוצה שקיבלה 20 מ”ג סימבאסטאטין ופלצבו היתה דומה סטטיסטית לקבוצה שקיבלה 10 מ”ג סימבאסטאטין ופסיליום.

הממצאים היו דומים עבור Apo B וכולסטרול כללי, ולא היו שינויים משמעותיים ברמות הטריגלצרידים ו-CHDL בהשוואה לתחילת המחקר.

מגבלות המחקר כוללות גודל מדגם קטן ואפשרות להשפעות מבלבלות של הסוכר הקיים באבקות בהן השתמשו.

החוקרים כתבו כי תוספת פסיליום לדיאטה במטופלים המקבלים 10 מ”ג סימבאסטאטין יעילה בהורדת כולסטרול באותה מידה כמו 20 מ”ג סימבאסטאטין לבדו. הם הוסיפו כי כדאי לשקול שימוש בסיבי פסיליום מסיסים כתוספת בטוחה ונסבלת בצורה טובה לדיאטה כדי להגביר את הורדת CLDL ו- Apo B.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Arch Intern Med. 2005;165:1161-1166

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה