תרופות לא קרדיאליות המאריכות QTc עשויות להגדיל את הסיכון למוות פתאומי (מתוך European Heart Journal)

ממחקר מקרה-בקרה המבוסס על אוכלוסייה שנערך לאחרונה, עולה כי תרופות לא קרדיאליות המאריכות QTc מגדילות את הסיכון למוות קרדיאלי פתאומי כמעט פי שלושה. המחקר פורסם בכתב העת האירופאי ללב (the European Heart Journal).

בראיון שנערך עימו, מסר אחד החוקרים כי הסיכון למוות קרדיאלי פתאומי היה גבוה יותר בקרב אלו שהחלו בטיפול לאחרונה (בתוך 90 יום לערך), וכי הסיכון היה גבוה במידה משמעותית במשתמשים בתרופות גסטרואינטסטינליות ובתרופות אנטי פסיכוטיות.

החוקר הוסיף, כי שימוש בעבר לא נמצא קשור לסיכון מוגבר, וכי למרות שדווח שאנטיביוטיקות קשורות למוות קרדיאלי פתאומי, מחקר זה לא הראה מובהקות סטטיסטית, על אף שישנה אפשרות שהסיבה לכך היא מספר מקרים מוגבל.

המחקר השתמש בפרוייקט ה-Integrated Primary Care Information (IPCI), מאגר מידע צפייתי אורכי, עם תיעוד רפואי מלא מיותר מ-500,000 בני אדם. החוקרים סקרו את כל מקרי המוות מה-1 בינואר 1995 עד ה-1 בספטמבר 2003.

מקרי מוות קרדיאלי פתאומי סווגו על בסיס הזמן מהתחלת התסמינים הקרדיווסקולריים עד למוות. יותר מ-10 בקרות אקראיות הותאמו לכל מקרה על בסיס הגיל, המין, מועד המוות הפתאומי, ורפואה כללית. מדגם המחקר כלל 775 מקרים של מוות קרדיאלי פתאומי ו-6,297 אנשים מתאימים לביקורת.

השימוש בתרופות לא קרדיאליות המאריכות QTc חולק לשימוש עכשווי, שימוש בעבר או ללא שימוש. שימוש עכשווי בכל תרופה לא קרדיאלית מאריכת QTc נקשר לסיכון גבוה במידה משמעותית, כשהסיכון הגבוה ביותר נמצא אצל נשים ובסמיכות למועד תחילת השימוש.

החוקר הוסיף בראיון שנערך עימו, כי למרות שהארכת מרווח QTc על ידי תרופות לא קרדיאליות אינה ממצא יוצא דופן, הפרעות קצב בעלות פוטנציאל קטלני ומוות קרדיאלי פתאומי יחסית אינם שכיחים. למרות זאת, ציין החוקר, התוצאות ממחקר זה מרמזות שניתן לייחס 320 מקרים בשנה של מוות קרדיאלי פתאומי לתרופות לא קרדיאליות המאריכות QTc בהולנד בלבד, ולקבל בערך 9,000 מקרים באירופה ו-6,000 בארה”ב.

מגבלות המחקר כוללות אפשרות לסיווג מוטעה של התוצאות, מוות ממקור לא קרדיאלי בחלק ממקרי המוות הפתאומי, שימוש במידע על מרשמים במרפאות חוץ במקום בתיעוד של שימוש בתרופות, ואפשרות לגורמים מבלבלים שנשארו.

החוקר סיכם באומרו כי ממצאים אלה חשובים לבעלי הסמכויות המווסתים, כיוון שהארכת QTc נמצאת בשימוש כסמן חלופי לחיזוי תופעות לוואי חמורות, ובעלי הסמכויות צריכים להעריך את החשיבות הקלינית של הארכת QTc שנצפתה במחקרים קליניים קטנים יחסית, שבהם לא היו מקרים של מוות פתאומי.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Eur Heart J. Posted online May 11, 2005.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה