האם ניתוח ריפלוקס לפרוסקופי נמצא בירידה בעיקר בקרב חולים צעירים ?

מחקר חדש חושף, שמספר הניתוחים הלפרוסקופים לטיפול ב-GERD (gastroesophageal reflux disease) המבוצעים משנת 2000 ועד ל-2003 נמצא בירידה דרמטית, בעיקר בצעירים בין הגילאים 18-39 שנים.

ממצאי המחקר הוצגו בכנס השנתי של Society of American Gastrointestinal and Endoscopic Surgeons.

הירידה בניתוחי אנטי GERD מבטאת את דאגת הרופאים בנוגע ליעילות הארוכת טווח של הניתוח, הזמינות של טיפולים אנדוסקופיים חדשים והגישה ל-PPI (proton pump inhibitors) לא יקרים OTC (over-the-counter).

ניתוח אנטי ריפלוקס המריא בשנות ה-90, בעיקר בשל הכנסת הפרוצדורה laparascopic Nissen fundoplication. למרות זאת, מחקר בשנת 2001 חשף ש-62% מהחולים, שעוברים ניתוח אנטי GERD בסופו של דבר חוזרים לתרופות. מחקר זה עודד סקפטיות מסוימת בנוגע לניתוח אנטי ריפלוקס.

על מנת לחקור נושא זה החוקרים אספו מידע מ-NIS (Nationwide Inpatient Sample). הם זיהו את כל החולים, שמבוגרים מגיל 18 שנה ושעברו ניתוח אנטי GERD בין השנים 1994-2003. הם הוציאו חולים עם גורמים מסבכים של אכלזיה, סרטן ושט והרניה חסימתית או נמקית.

בשנת 1994 בוצעו 12,600 ניתוח אנטי GERD, אך בשנת 2000 בוצעו כמעט 33,000 ניתוחים. עליה של פי 2.5.

למרות זאת, המחקר מראה שבין השנים 2000-2003 הייתה ירידה יציבה במספר ניתוחי האנטי GERD. בשנת 2003 בוצעו רק 24,000 ניתוחי GERD, ירידה של 27% (P < .0001) משנת 2000 ל-2003 עם ירידה שנתית של 5-10%.

החוקרים גם בדקו את שיעורי ניתוחי ה-GERD המבוססים על האוכלוסייה בקרב קבוצות גיל שונות. בין השנים 2000-2003 קצב הירידה היה גדול פי 3 (ירידה של 38%) בחולים בין הגילאים 18-39 בהשוואה לחולים המבוגרים מגיל 60 (ירידה של 12.5%). החוקרים העריכו, שהדבר משקף שינוי בגישת גסטרואנטרולוגים כלפי הטיפול. ייתכן שגסטרואנטרולוגים ימליצו על ניתוח לחולים עם מחלה רפרקטורית ארוכה שגם יותר מבוגרים, מאשר לחולים צעירים יותר, שאולי ייטב להם להיות על טיפול אחזקה ב-PPI.

כששיעורי פרוצדורות ניתוחיות נשארים קבועים לאורך זמן ובקרב מיקומים גיאוגרפים שונים, יש צורך קטן לפקפק בפרוצדורות אלה. כאשר שיעורי הניתוחים עולים או יורדים, כפי שרואים במחקר זה, או כששיעורי הפרוצדורות משתנים על פי אזורים גיאוגרפים שונים, יש צורך לדאוג אם החולים מקבלים טיפול אופטימלי.

טרנדים דומים קורים גם בכולציסטקטומיה לפרוסקופית, דווח ששיעורי כריתת כיס המרה עלו לאחר הכנסת הלפרוסקופיה, וזה רק עניין של זמן עד שדבר זה יקרה עם טכניקת Nissen.

חשיבות מחקר זה היא בצורך של בדיקה קפדנית של טיפולים שונים ב-GERD והצורך לגלות את הטיפול הכי טוב. עלינו להחליט איזה חולים יפיקו תועלת ומאיזה פרוצדורות ולא רק לקפוץ לטכנולוגיה, שעדיין לא הוכחה.

עלינו להיות ישרים עם החולים שלנו, שאנו עדיין לא יודעים מה הטיפול הכי טוב עבור GERD. על הטיפול להיות מבוסס במידה רבה על העדפות החולים. יש לנו כיום שני טיפולים טובים : תרופות PPI ו- laparoscopic Nissen. על החולים להבין את הסיכונים והיתרונות של כל טיפול ולהחליט על בסיס אותו המידע המוגבל שיש לרופאים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה