לרוב החולים ציפיות גבוהות מניתוח תיקון של החלפת ברך (Arthritis Rheum)

חוקרים קנדיים מדווחים כי לחולים רבים העוברים תיקון מלא של ניתוח החלפת ברך ציפיות גבוהות להחלמה. החוקרים טוענים כי הרופאים זקוקים להבנה משופרת על-מנת לסייע בבניית ציפיות מתאימות בנוגע להחלמה בקרב אוכלוסיה זו.

החוקרים בחנו את הציפיות מן התוצאות בקרב 184 חולים שעברו ניתוח תיקון של החלפת ברך. גיל החולים הממוצע עמד על 69 שנים וכל אחד מהם עבר בממוצע 1.9 ניתוחי החלפת ברך קודמים.

החולים מילאו שאלונים שכללו נתונים דמוגרפים, היסטוריה של ניתוחי ברך קודמים ושל תוצאות הניתוחים. בנוסף, נערכו להם בדיקות הבוחנות מאפיינים כמו רמות אופטימיות, סבילות כאב, התפיסה לגבי השליטה בנוגע להחלטות הקשורות לניתוח, ומצב הבריאות הכללי.

החוקרים השתמשו בשאלות בחמישה תחומי שאלות על-מנת להעריך את ציפיות החולים לגבי התוצאות: תועלת כללית, הקלה מכאב, הפחתה בקשיי התפקוד, הסיבוכים הצפויים, ומשך הזמן עד להחלמה מלאה מהניתוח.

ציפיותיהם של מרבית החולים היו גבוהות למדי: 54.9% מהחולים האמינו כי הניתוח יהיה מועיל ביותר מבחינת יכולתו לסייע להם לחזור לפעילויות חייהם היום-יומיות, ו-51.1% מהחולים ציפו להחלים בתוך פחות מ-6 חודשים.

45.1% מהחולים האמינו כי ההחלמה תארך בין 6 חודשים לשנה. יתר הנבדקים האמינו כי יקח להם יותר משנה אחת להחלים או שלעולם לא יחלימו לחלוטין.

59% מהחולים לא ציפו להופעת סיבוכים. יותר ממחצית מהחולים (59.3%) ציפו כי ההחלמה תהיה כרוכה בכאב כלשהו. 64.3% מהחולים ציפו להחלמה הכרוכה בקשיים כלשהם ביחס לביצוע פעילויות יום-יומיות, 14.3% ציפו כי ההחלמה תהיה כרוכה בקשיים כלשהם או בקשיים מרובים, ו-12.1% ציפו כי ההחלמה תהיה כרוכה בקושי רב.

החוקרים מדווחים כי מודל מרובה משתנים מעיד שמידת הדאגה מפני הניתוח היוותה גורם חיזוי עקבי מבחינת כל תוצאות הציפיות של החולים.

כאשר מידת הדאגה מפני הניתוח ומצב הבריאות הכללי נבדקו במודל כאינטרקציה עם הצפיה למשך ההחלמה, ניסיון קודם (p = 0.05), כאבים (p = 0.03), הדירוג בבדיקת אוריינטצית החיים (p = 0.03), והאינטרקציה בין הדאגה מפני הניתוח ומצב הבריאות הכללי היוו גורמי חיזוי מובהקים סטטיסטית.

החוקרים מסכמים כי למידת ציפיות החולים חשובה בכדי לטפל בנושאים המחייבים שיפור של ההסבר הניתן להם ובכדי לסייע להם בהבנת אופן ומשך ההחלמה הצפויה להם לאחר ניתוח זה.

לידיעה במדסקייפ

Arthritis Rheum 2006;55:314-321

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה