פרוביוטיקה מסייעת בטיפול בשלשולים הנגרמים בשל נטילת אנטיביוטיקה (Am J Gastroenterol)

מטה-אנליזה של מחקרים אקראיים מבוקרים מעידה כי רכיבים פרוביוטיים שונים מראים יעילות כטיפולים נגד שלשולים הנגרמים בשל חשיפה לאנטיביוטיקה.

ד”ר McFarland שערכה את האנליזה, כותבת כי שלשולים הינם סיבוך שכיח של שימוש באנטיביוטיקה וכי זיהומי Clostridium difficile, הנגרמים גם הם בשל חשיפה לאנטיביוטיקה, הם גורם עיקרי להתפרצויות של שלשולים וקוליטיס בקרב חולים מאושפזים.

ד”ר McFarland מסבירה בראיון כי עד כ-30% מהאנשים הנוטלים אנטיביוטיקה עלולים לפתח שלשולים ובחלק מהמקרים, מדובר בחולים מאושפזים, כך שהבעיה מתפשטת וגורמת להארכת תקופות האשפוז ולהגדלת הוצאות הטיפולים. היא מוסיפה כי יכולת הטיפול בשלשולים מסוג זה הינה מוגבלת.

בכדי לאסוף מידע בנוגע לשימוש הפוטנציאלי בפרוביוטיקה בטיפול במצבים אלה, נבדק מידע שפורסם ב-31 מחקרים בנושא שבהם נכללו יותר מ-100 חולים.

ב-25 מהמקרים הללו, השימוש בפרוביוטיקה הפחית באופן מובהק סטטיסטית את הסבירות ללקות בשלשולים בשל השימוש באנטיביוטיקה (ערך RR של 0.42). 6 המחקרים האחרים מעידים כי השימוש בפרוביוטיקה היה יעיל כנגד זיהומי C. difficile (ערך RR של 0.59).

אנליזה נוספת מעידה כי Saccharomyces boulardii ו-Lactobacillus rhamnosus GG, כמו גם תערובות פרוביוטיות, הפחיתו באופן מובהק סטטיסטית את שיעור הופעתם של שלשולים הנגרמים בשל שימוש באנטיביוטיקה. אולם, רק S. boulardii נמצא יעיל כנגד זיהומי C. difficile.

ד”ר McFarland קוראת לביצוע מחקרים מקיפים יותר, אך מציינת כי נראה שהשימוש בפרוביוטיקה מפחית באופן מובהק סטטיסטית את שכיחות מצבים אלה, הקשורים בשימוש באנטיביוטיקה, וכי חיידקים מועילים מהווים אלטרנטיבה בטיחותית לטיפולים הסטנדרטיים.

לידיעה במדסקייפ

Am J Gastroenterol 2006;101:812-822.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה