האם המבחן לשליטה במחלת האסטמה מאפשר הערכה מדוייקת של המטופלים? (מתוך Journal of Allergy and Clinical Immunology)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה, כי המבחן לשליטה במחלת האסטמה (ACTThe Asthma Control Test) מזהה בצורה מדוייקת מטופלים אשר סובלים מאסטמה אשר אינה נשלטת בצורה טובה, ואף עוקב אחר שינויים המתרחשים במשך הזמן. המחקר פורסם בכתב העת לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית.

בראיון שנערך עימו לאחרונה, מסר אחד החוקרים כי ה-ACT מהווה כלי אמין, מבוסס ואחראי להערכת השליטה במחלה בחולי אסטמה.

החוקרים ביצעו הערכה של מידת האמינות והביסוס של ה-ACT החדש, שפותח במחקר אורך של 313 חולי אסטמה חדשים, שנמצאו תחת טיפול של רופא מומחה.

החוקרים דיווחו, כי ניקוד קו הבסיס על פי ה-ACT מתאים במידה ניכרת גם לדירוג מידת השליטה במחלה כפי שמעריכים אותו רופאים מומחים, וגם לדירוג מידת השליטה במחלה על פי שאלונים (כלי שבעבר נחשב אמין להערכת מידת השליטה במחלת האסטמה).

מהתוצאות עולה, כי ניקוד ACT מעל 19 נמצא רגיש ב-71.3% וספציפי ב-70.8% בסיווג מטופלים עם מחלה שאינה נמצאת תחת שליטה טובה. ערך החיזוי החיובי והשלילי עבור החיתוך בניקוד זה עומד על 72.6% ו-69.3%, בהתאמה.

החוקרים ציינו, כי שינויים בניקוד ACT מתאימים במידה מתונה לשינויים כפי שהם מדורגים על פי מדד הרופאים המומחים למידת השליטה במחלה, ובמידה ניכרת לשינויים על פי הדירוג המתקבל משאלונים. למרות זאת, מידת ההתאמה לשינויים באחוז הצפוי של FEV1 היתה נמוכה יותר, ובאופן משמעותי.

בראיון שנערך עימו, הוסיף החוקר כי סיבה חשובה לכך שמטופלים רבים הסובלים מאסטמה אינם משיגים, נכון להיום, את יעדי הטיפול של התוכנית הלאומית לחינוך ולמניעת אסטמה, היא שהחולים והמפקחים עליהם מעריכים את מידת השליטה במחלה כטובה יותר מאשר היא באמת. הוא הוסיף, כי השימוש בכלי מבוסס ואחראי כמו ה-ACT צפוי לעזור לחולים ולמטפלים בהם להעריך בצורה מדוייקת את מידת השליטה במחלה, ולהביא לכך שיחל שימוש באמצעים ההתערבותיים הדרושים.

החוקר ציין, כי מן הראוי שניקוד גבוה מ-19 יעיד על שליטה טובה במחלה, ניקוד הנע בין 16 ל-19 יעיד על שליטה שהינה פחות מטובה, וניקוד נמוך מ-16 יעיד של שליטה גרועה במחלה. כמו כן, הרופא המטפל יכול להשתמש בהשוואת הניקוד בין ביקור אחד לבא אחריו בכדי להעריך את התקדמותו של המטופל.

החוקר סיים באומרו, כי בימים אלה נערך מחקר במדגם אקראי של האוכלוסייה הכללית של חולי אסטמה, הבודק את הביצוע של ה-ACT. כמו כן, נבדק השימוש ב-ACT הנערך טלפונית כדרך יעילה להעריך את מידת השליטה במחלת האסטמה, כמו גם כדי להוציא לפועל אמצעים התערבותיים.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

J Allergy Clin Immunol 2006;117:549-556

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה