האם פגים ותינוקות אכן חשים בכאבים ? (Journal of Neuroscience)

ע”פ מחקר המתפרסם ב-Journal of Neuroscience פגים עלולים לחוש בכאב לא פחות ממבוגרים.

החוקרים מסבירים כי למרות השיפור בהבנה של התפתחות מהלך הכאב, עדיין לא היה ידוע אם פגים מסוגלים לפתח את תהליך הכאב ברמה הקורטיקלית שלו.

במחקר זה, השינוי ברמת החימצון המוחית מעל הקליפה הסומטוסנסורית נמדד כתגובה לגירוי של כאב תוך שימוש במכשיר אינפרא-אדום ספקטרוסקופי (יצירת ספקטרום וצפייה בצבעי הספקטרום באמצעות ספקטרוסקופ) ב-18 פגים בגילאים 25-45 שבועות. הגירוי בוצע במהלך דקירה ברגל לצורך ביצוע בדיקת דם (החוקרים מדגישים שלא בוצעו גירויים כואבים במיוחד לצורך המחקר אלא היה מעקב אחרי בדיקות דם שנעשו ממילא…).

הגירוי ייצר תגובה קורטיקלית ברורה שנמדדה כעלייה בסה”כ ריכוז ההמוגלובין (HbT) בקליפה הנגדית. נמצאה תגובה קורטיקלית גדולה יותר משמעותית בתגובה לגירוי בהשוואה לתינוקות ישנים , עם שינוי ממוצע של 6.63 µmol/L .

בפגים שעברו גירוי התגובה הסומטוסנסורית הקורטיקלית הנגדית הייתה גדולה יותר ככל שהפגים היו מבוגרים יותר, עם מקדם גידול של 0.698 µmol/L לכל שבוע.

התגובה הייתה בוודאות קשורה לגירוי שכן לא הייתה כל תגובה לאחר ביצוע גירוי לא כואב בכף הרגל, למרות שהייתה תגובה רפלקסית לאחור של הרגל בגירוי הלא כואב.

החוקרים מסכמים איפוא שגירוי כואב המתבצע בפג מגיל 25 שבועות גורם לתגובה קורטיקלית ומצביע על פוטנציאל לתהליכי כאב בדרגות גבוהות הנוצרים במוח האנושי כבר בגיל מוקדם מאוד.

נראה איפוא שהאמונה העממית/רפואית המקובלת שפגים או תינוקות רכים אינם חשים בכאב באותה רמה שחשים מבוגרים יותר אינה מבוססת ויש מקום למנוע גירויים כואבים בפגים באותה מידה כמו בילדים בוגרים יותר.

The Journal of Neuroscience, April 5, 2006, 26(14):3662-3666; doi:10.1523/JNEUROSCI.0348-06.2006

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה