האם מחלות ראומטיות מגדילות את הסיכון לסיבוכי הריון? (מתוך Arthritis & Rheumatism)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי נשים הסובלות מזאבת אדמנתית מערכתית (SLE) או ארתריטיס ראומטית (RA), ניצבות בפני סיכון מוגבר לסיבוכי הריון. המחקר פורסם בכתב העת לארתריטיס וראומטיזם (Arthritis & Rheumatism).

בראיון שנערך עימו לאחרונה מסר אחד החוקרים, כי בעוד שמחקרים אחדים חקרו את התוצאות המושגות בהריון בקרב חולות SLE, רובם נעשו במסגרת מרפאת מומחים. היקף המידע שהצטבר בנוגע לתוצאות הריון בחולות RA קטן יותר.

תסמונת הנוגדנים כנגד פוספוליפידים (APS), מצב אוטואימוני נוסף, ידועה כגורמת לסיבוכי הריון, ומאמינים כי היא נמצאת בשכיחות גבוהה יותר בקרב חולות SLE, אם כי שכיחות זו אינה ידועה.

החוקרים סקרו מידע שהצטבר במהלך 2002 על ידי ה- Nationwide Inpatient Sample of the Healthcare Cost and Utilization Project, בכדי להשוות את שיעור סיבוכי ההריון בקרב נשים החולות ב-SLE, RA, APS או בסכרת שהופיע לפני ההריון לשיעור הסיבוכים באוכלוסייה הכללית. המידע שנסקר כלל כ-4 מיליון לידות, ובכללן 24,247 של נשים עם סכרת שהופיע לפני ההריון, 3246 של חולות SLE, 2884 של חולות APS ו-1425 של חולות RA.

בקרב האוכלוסייה הכללית, החוקרים מצאו שהפרעות יתר לחץ דם התרחשו ב-7.8% מההריונות, וכי 26.5% מהלידות התבצעו בניתוח קיסרי. שיעור הפרעות יתר לחץ דם עמד על 23.3% בחולות SLE, וב-39.4% הסתיים ההריון בניתוח קיסרי. עיכוב בגדילה התוך רחמית (IUGR) הופיע בשיעור גדול פי שלושה בקרב חולות SLE בהשוואה לנשים בקבוצת הביקורת.

יחס הסיכויים לסיבוכי יתר לחץ דם עמד על 1.6 בקרב נשים עם APS, ועל 3.4 בנשים עם IUGR. בקרב חולות RA, שיעור סיבוכי יתר לחץ דם, פקיעת קרומים מוקדמת (PROM)

ו-IUGR היו גבוהים בצורה קלה, אך משמעותית, מבקבוצת הביקורת.

בעוד שחולות SLE, RA ו-APS נמצאו מבוגרות יותר מקבוצת הביקורת, הסיכון של קבוצה

זו לסיבוכי הריון נותר גבוה גם אחרי שהחוקרים ביצעו תיקון על פי גיל ועל פי גורמים רלבנטיים אחרים.

החוקרים ציינו כי למרות שהמספרים המשוערים של נשים הרות החולות ב-SLE או ב-RA לא היו קרובים לאלו של נשים עם סכרת שהופיע לפני ההריון, מספרים אלו מספיקים כדי לרמז כי מספר גדול של נשים הסובלות ממצבים ראומטיים אלו בוחרות ללדת ילדים, ובמרבית המקרים ישנן תוצאות טובות להריונות אלו. 

החוקרים סיכמו באומרם כי בדומה לנראה אצל נשים החולות בסכרת שהופיעה לפני ההריון, גם לנשים הסובלות ממחלות ראומטיות שכיחות יש סיכון מוגבר לסיבוכי הריון, ועליהן לעבור ניטור טרום לידתי קפדני בכדי להוריד ככל הניתן את ההשלכות השליליות.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Arthritis Rheum 2006;54:899-907.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה