האם שילוב של אספירין וקומדין מורידים שכיחות תוצאות קליניות חמורות לאחר ACS? (מתוך European Heart Journal)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת מארס של European Heart Journal, עולה כי שילוב של אספירין וקומדין בחולים המתאוששים לאחר סינדרום קורונרי אקוטי (ACS) מוריד את הסיכוי לתוצאות קליניות חמורות. כמו כן נמצא, כי לשילוב של תרופות נוגדי קרישה PO וטיפול אנטי טסיות יש יתרון בהשוואה לטיפול באספירין בלבד, למרות הסיכון לדמם שגדל.

המטה-אנליזה, שבוצע כלל 14 מחקרים, 25,307 משתתפים ומעקב של 3 חודשים עד 5 שנים לאחר אפיזודה אקוטית של ACS. משילוב של כל תוצאות המחקרים עלה כי ללא התחשבות בערך ה-INR (international normalized ratio), לא הייתה ירידה בסיכון לתוצאות קליניות חמורות, שהוגדרו כמוות מכל הסיבות, MI לא פטלי ואירוע מוחי טרומבו-אמבולי לא פטלי (odds ratio 0.96, p=0.30), אך הסיכון לדימום גדול עלה (odds ratio 1.77, p<0.000001).

הסיכון לדימום תוך מוחי לא עלה עם הוספת קומדין בהשוואה לטיפול באספירין בלבד, ללא תלות בערך ה-INR.

לעומת זאת, במחקרים בהם ערך ה-INR היה בין 2-3, שילוב של אספירין וקומדין הוריד את הסיכון לתוצאות קליניות חמורות בהשוואה לטיפול באספירין בלבד (odds ratio 0.73, p<0.0001). כדי להימנע מתוצאה קלינית חמורה אחת היה צריך לטפל ב-33 חולים. הסיכוי לדימום גדול, למרות זאת, עלה ביותר מפי 2 עם מתן טיפול משולב (odds ratio 2.32, p<0.000001). כדי לגרום למקרה אחד של דימום גדול, המספר של “צריך לטפל” (needed-to-treat number) היה 100.

לדברי החוקרים, הממצאים משכנעים כי יש לתת טיפול משולב של אספירין ואנטי קואגולציה אוראליים כדי למנוע תוצאות קליניות חמורות בחולים עם ACS, בעיקר בחולים, שיש להם סיכוי גבוה להישנות, וכאלה המוכנים להתמודד עם הקושי הלוגיסטי וסיכוני הדימום הלא נפוצים אך אפשריים הקיימים בטיפול שכזה.

Eur Heart J 2006;27:519-526

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה