השפעות אימון אירובי על קצב הלב בחולי אי-ספיקת לב (American Journal of Cardiology)

ממחקר חדש עולה כי אימון אירובי לשיקום לב עשוי לשפר את התאוששות קצב הלב (Heart Rate Recovery HRR) בחולים עם אי-ספיקת לב (HF), ויכולת נמוכה במאמץ.

לדברי החוקרים, התאוששות קצב הלב לאחר פעילות מקסימלית היא פקטור מנבא לתמותה מסיבה כלשהי. ההשערה היתה שאימון אירובי יעלה את HRR בחולים עם אי-ספיקת לב, מאחר שהוכח שאימון כזה מעלה HRR בספורטאים ומשפר אותו בחולים עם מחלת עורקים קורונרים לאחר שיקום לב.

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 46 חולים שהשלימו את השלב השני של תכנית שיקום לב אירובית, שכללה פעילות קרדיווסקולרית במשך 40-45 דקות, על אופניים ו/או הליכון, למשך 12 שבועות. HRR הוגדר כירידה בקצב הלב מסיום שיא המאמץ, עד לדקה הראשונה של החלמה והרגיעה. השפעת תכנית האימונים הוגדרה כעליה של יותר מ-10% בשיא צריכת החמצן לפני האימון.

השפעת האימונים זוהתה ב-35 משתתפים, ב-18 מהם נמדד HRR אבנורמלי של פחות מ-12 פעימות לדקה והיכולת התפקודית הנמוכה ביותר (L12), ב-17 נמדד HRR גדול מ-12 פעימות לדקה לפני תחילת האימון (G12). ב-11 משתתפים לא זוהתה השפעה של תכנית האימונים.

בהשוואה למשתתפים בהם לא זוהתה השפעה של תכנית האימונים, בקבוצות L12 ו-G12 זוהה שיפור בשיא צריכת החמצן (של 6.7 ו-8.6 מ”ל לק”ג לדקה, בהתאמה), וזמן הליכון (של 117 ו-180 שניות, בהתאמה) לאחר אימון (P<0.05). שיפור ב-HRR זוהה רק בקבוצת L12 (מ-7 ל-12 פעימות לדקה).

מהממצאים עולה כי HRR אבנורמלי הוא פקטור שיקבע אם אימון גופני ישפר את התגובה בחולים עם אי-ספיקת לב. בניגוד לכך, נראה שיכולת תפקודית נמוכה היא פקטור פחות משמעותי בנושא.

Am J Cardiol 2006;97:694-698.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה