azithromycin מפחית את הישנות הטריכיאזיס לאחר טיפול ניתוחי (Arch Ophthalmol)

חוקרים מדווחים כי באזורים אנדמיים של Chlamydia trachomatis מתן מנה בודדת של azithromycin יעיל יותר ממתן טופיקלי של טטרה-ציקלין במשך 6 שבועות לצורך מניעת הישנות של טריכיאזיס לאחר ניתוח.

החוקרים מציינים כי C. trachomatis הוא הגורם הזיהומי העיקרי לעיוורון ברחבי העולם וכי הצלקות נגרמות כתוצאה מזיהומים חוזרים וגורמת לפגעים המזיקים לגלגל העין. 

בכדי לבחון את יעילות אסטרטגיות הטיפול השונות החוקרים בדקו 1452 נבדקים מבוגרים באתיופיה הסובלים מ-C. trachomatis. מצב הטריכיאזיס הוגדר כחמור, כשביותר ממחצית העיניים שנבדקו נמצאו לפחות 5 פגעים הנוגעים בקרנית וב-53% נמצאה חדות ראיה גרועה מ-20/60. C. trachomatis אוקולרי אובחן ב-19.4% מהמקרים.

כל הנבדקים עברו ניתוח עפעפיים בכדי למנוע מהפגעים להתחכך בארובת העין, כשהתפרים נשמרו במקומם במשך שבועיים. לאחר מכן חולקו החולים באקראי לקבלת טיפול בן 6 שבועות באמצעות טטרה-ציקלין טופיקלי (484 חולים), לקבלת מנת azithromycin אורלית יחידה במינון של 1 גר’ (483 חולים), או לקבוצה שבה ניתן טיפול באמצעות azithromycin לכל בני המשפחה המתגוררים בבית שבו גר החולה בנוסף לחולה עצמו (485 חולים).

בקרב הנבדקים שטופלו באמצעות azithromycin הופיע זמן ארוך יותר באופן מובהק סטטיסטית עד להשנות הטריכיאזיס, בהשוואה לנבדקים שטופלו באמצעות טטרה-ציקלין. שכיחות מקרי ההשנות עמדה על ערך של 6.9 ל-100 שנות-אדם בקבוצת ה-azithromycin ושל 10.3 ל-100 שנות-אדם בקבוצת הטטרה-ציקלין (p = 0.047).

אולם, טיפול גם בבני הבית באמצעות azithromycin לא העלה יתרון מובהק סטטיסטית בהשוואה לטיפול בחולים בלבד.

כעבור תקופה של חודש וחצי, הופיעה הישנות של C. trachomatis ב-4.4% מהחולים בקבוצת הטטרה-ציקלין, ב-0% מהחולים בקבוצת ה-azithromycin, וב-1.2% מבתי המשפחה שטופלו באמצעות azithromycin. בתום 12 חודשי המחקר, שכיחויות הזיהומים עמדו על ערכים של 6.7%, 4.5% ו-2.8%, בהתאמה.

החוקרים משייכים את השכיחות הנמוכה של הזיהומים החוזרים להקפדה המחמירה על טכניקות סטריליות ולהנחיות המפורטות שניתנו למטפלים, תוך הקפדה על הקוים המנחים של ה-WHO.

לאחר התאמה למין ולדרגת החומרה שהופיעה בחולים לפני הניתוח, נמצא כי azithromycin מגונן מפני הישנות, בהשוואה לטטרה-ציקלין (ערך HR של 0.67), כנראה בשל הפעילות הממושכת ורחבת הטווח שלו ובשל תכונותיו נוגדות הדלקת.

החוקרים מסכמים כי לירידה של 33% בסיכון להופעת הישנות במהלך השנה שלאחר מתן מנה יחידה של azithromycin חשיבות קלינית בתוכניות לעריכת ניתוחים, בשימוש בפרוצדורות דומות במדינות אחרות.

לידיעה במדסקייפ

Arch Ophthalmol 2006;124:309-314.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה