האם שילוב נוגדי-טסיות בטיפול מסייע יותר למעשנים? (דיווח מה-ACC מ-TheHeart)

ניתוח תוצאות מחקר CREDO (Clopidogrel for the Reduction of Events during Observation) מצא כי טיפול משולב בנוגדי-טסיות (אספירין + קלופידוגרל) מסייע יותר למעשנים, מאשר ללא-מעשנים.

לדברי ד”ר קירן סירף, שהציג את הממצאים במהלך כנס של American College of Cardiology , ידוע כיום כי טיפול PCI במעשנים מלווה בפרוגנוזה פחות טובה (כנראה בשל עליה בתגובתיות הטסיות), אך השפעת עישון בנוכחות טיפול נוגד-טסיות כפול, מעולם לא נבדקה.

למרות שמדובר במחקר רטרוספקטיבי, הוא מוכיח בבירור כי האינטראקציה של עישון עם טיפול נוגד-טסיות גדולה יותר מהאינטראקציה של כל גורמי הסיכון האחרים, דוגמאת יל”ד, היסטוריה של MI, וכן הלאה. ידוע כי התוצאות בחולים מעשנים פחות טובות בהשוואה לתוצאות בלא-מעשנים, אך שילוב של אספירין עם Clopidogrel, ויתרון נלווה אפשרי של טיפול זה,  לא נבחן מעולם במעשנים.

במחקר השתתפו 2116 נבדקים. החוקרים השוו את שיעורי התמותה, MI ורה-וסקולריזציה דחופה של כלי הדם (TVR), לאחר 28 יום, ואת שיעורי התמותה, MI, או שבץ, לאחר שנה אחת, ביחס למצב העישון.

לאחר 28 ימים, שיעורי התמותה, MI ו-TVR דחוף היו גבוהים יותר בקבוצת המעשנים, בהשוואה ללא-מעשנים שטופלו באספירין בלבד, אך נמוכים יותר בקרב מעשנים בהשוואה ללא-מעשנים שקיבלו טיפול משולב.

תבנית דומה נצפתה גם לאחר שנה, עם ירידה משמעותית בשיעור האירועים במעשנים תחת טיפול משולב בנוגדי-טסיות, בהשוואה לחולים מעשנים תחת טיפול באספירין בלבד. שיעור האירועים בלא-מעשנים היה דומה, בלא תלות בטיפול משולב באספירין עם Clopidogrel או טיפול באספירין בלבד.

לסיכום, נראה כי בטווח הארוך, מעשנים מרוויחים יותר מטיפול משולב בנוגדי-טסיות, לאחר PCI בטווח הארוך. ככל הנראה הסיבה לכך נעוצה במטבוליזם ירוד של Clopidogrel במעשנים, ולכן הזמינות הביולוגית של התרופה גדולה יותר, בהשוואה ללא-מעשנים.

החוקרים מדגישים כי ניתוח רטרוספקטיבי כזה אינו מאפשר להסיק מסקנות רבות, אך מדובר בממצאים מעניינים, המעלים השערות חדשות, ועליהם להיבדק במחקרים פרוספקטיבים.

אם מסקנות המחקר יאומתו, יהיה מקום להגדיר אילו אוכלוסיות צפויות להרוויח יותר מטיפול משולב בנוגדי-טסיות, ולא לתת את הטיפול לכלל החולים.

מקור: TheHeart

הערת המערכת: נכון שאנשים שעברו PCI לא צריכים בכלל לעשן, אבל באלו שטרם נגמלו, חשוב לדעת לפחות שטיפול משולב של אספירין וקלופידוגרל יעיל יותר אצלם…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה