Zomera מגדילה את צפיפות המינרלים בעצם בחולות סרטן שד המקבלות טיפול הורמונלי (הודעת נוברטיס)

ממחקר חדש עולה כי Zomera (Zoledronic Acid), הניתנת בעירוי פעמיים בשנה, מגדילה משמעותית את צפיפות המינרלים בעצם (BMD) בנשים לאחר מנפאוזה, המטופלות במעכבי ארומטאז, Femara (Letrozole), כטיפול אדג’וונטי לסרטן שד. BMD הוא מדד עיקרי לבריאות העצם ורמות נמוכות שלו מעידות על סיכון מוגבר לשבר, שעלול להשפיע על תוצאות החולה.

מהנתונים עולה כי לאחר מעקב של 12 חודשים, חלה עליה משמעותית בערכי BMD בחולות סרטן שד המטופלות ב-Femara ומיד ב-Zomera, בהשוואה לחולות המקבלות Femara ובשלב מאוחר יחסית Zomera. מדובר במחקר השני שהוכיח כי Zomera מונעת איבוד עצם בנשים עם סרטן שד, המטופלות במעכבי ארומטז.

קיימים מספר מחקרים הבודקים את השפעות טיפול הורמוני אדג’וונטי לסרטן שד, ומספר מחקרים הוכיחו כי נשים המקבלות טיפול ארוך-טווח בתרופות אלו מצויות בסיכון לאובדן עצם. לאור היעילות של מעכבי ארומטז, תרופות אלו הופכות שכיחות יותר ויותר כחלק אינטגרלי מהטיפול לאחר ניתוח בנשים לאחר מנפאוזה, עם סרטן שד בשלב מוקדם, הרגיש להורמונים.

Femara, בעיקר, משמש להורדת הסיכון להישנות סרטן שד. Femara משמש הן כטיפול אדג’וונטי ראשוני והן כטיפול אדג’וונטי נרחב בחולות סרטן שד.

המחברים כותבים כי כיום קרובים מאוד למצוא את השיטה הטובה ביותר להתמודדות עם אובדן עצם בנשים עם סרטן שד מוקדם המקבלות טיפול אדג’וונטי. התוצאות החיוביות שזוהו במחקר, המאשרות את התצפיות ממחקרים קודמים, מדגימות את התפקיד של Zomera במניעת וטיפול באובדן עצם המלווה טיפול נגד סרטן.

המחקר מצא כי לאחר 12 חודשי מעקב, קבוצת מטופלי Zomera שהשתתפו במחקר (טיפול מיידי) הראו עליה ממוצעת של 2.2% במדדי BMD, לעומת ירידה של 3.4% בקבוצת מטופלי Zomera שטופלו לאחר שחל אובדן עצם מסוים (טיפול מאוחר). נתונים אלו משקפים הבדל יחסי של 5% בערכי BMD לטובת טיפול מיידי ב- Zomera (P<0.0001). גם ערכי BMD בירך היו גבוהים משמעותית בקרב אלו שטופלו מראש ב- Zomera, עם הבדל יחסי של 3.5% בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול מאוחר. בנוסף, מרקרים של העצם היו נמוכים משמעותית בחולים שטופלו מראש ב- Zomera, בהשוואה לחולים שקיבלו טיפול מאוחר. במחקר לא נמצא ביספוספנט אחר שהשיג את האפקטים של Zomera על ערכי BMD.

לרוב, Zomera נסבלת היטב בחולים ללא סרטן מפושט, כפי שהוכח במספר מחקרים. מספר תופעות לוואי הופיעו בשכיחות גדולה מ-5% במחקר הנוכחי ארתרלגיה (32.3% באלו שקיבלו טיפול מיידי, 29.3% באלו שקיבלו טיפול מאוחר), גלי חום (23%, 24.8%), חום (14.2%, 1.3%), כאב עצמות (12.3%, 6.9%), חולשה (11.1%, 11.4%), מיאלגיה (10.3%, 9.3%), כאבי ראש (9.7%, 5.4%), כאבים בגפיים (8.4%, 7.8%), בחילות (6.8%, 6.2%), מחלה דמוית-שפעת (6.6%, 0.9%), כאב גב (6%, 6.2%), עליה במשקל (5.4%, 5.8%), בצקת פריפרית (4.9%, 5%), אסטניה (4.7%, 5%), דיכאון (2.7%, 5.4%).

המחקר הנוכחי ומחקר דומה לו הם חלק מתכנית מחקרים הנערכת כיום כדי לבחון את הטיפול באובדן עצם בעקבות טיפול לסרטן, ולשפר את איכות החיים של החולים. בנוסף, מחקר אחר מצא כי Zomera יעילה במניעת אובדן עצם הקשור במעכבי ארומטז בנשים לפני מנפאוזה, עם סרטן שד רגיש להורמונים, המקבלות טיפול אנדוקריני משולב (Goserelin ו-Tamoxifen, או Goserelin ו-Anastrozole).

הנתונים הללו מעידים כי טיפול מוקדם ב- Zomera עשוי לסייע למנוע אובדן עצם בחולות סרטן שד המטופלות במעכבי ארומטז, והמחברים מקווים שבסופו של דבר התרופה תהווה אפשרות טיפולית נוספת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה