AHA מפרסם הצהרה למטופלים החוששים מנטילת Clopidogrel

בעידן בו מטופלים יכולים לחפש בקלות מידע על מחקרים וניסויים חדשים, בדיוק כמו רופאים, אין פלא שרמת הבלבול עולה. גרוע מכך, יש רופאים המודאגים מהאפשרות שחלק מהמטופלים יפסיקו בשוגג לקחת טיפול בתרופות מצילות חיים, על-בסיס תוצאות מחקרים שכאלו.

דוגמא לכך ניתן למצוא בטיפול ב-Clopidogrel (Plavix) ומחקר CHARISMA. לאחר ההודעה על הממצאים בכנס של American College of Cardiology 2006 Scientific Sessions באטלנטה, מספר מטופלים חיפשו תשובה לשאלה מה עליהם לעשות בעקבות תוצאות המחקר. מספר הפונים היה כה גדול עד ש-AHA (American Heart Association) יצאה בהודעה לפיה התרופה נותרה בטוחה ויעילה לאינדיקציות קרדיווסקולריות אחרות.

הממצא הבולט ביותר במחקר CHARISMA הראה כי הוספת Clopidogrel לטיפול באספירין בחולים עם מחלה וסקולרית מוכחת או מספר גורמי סיכון, אינה מועילה כלל. המחקר מצא גם כי הוספת Clopidogrel לאספירין מגדילה את הסיכון לדימום בינוני עד חמור ונמצאה כמזיקה בתת-קבוצה של מטופלים שקיבלו את התרופה כמניעה ראשונית, או מטופלים אסימפטומטים.

בהודעה המעודכנת של AHA ו-American Stroke Association נמסר כי המחקר אינו תומך בהוספת Clopidogrel לאספירין בחולים עם מחלה קרדיווסקולרית יציבה, או, במקרה שהתרופה ניתנת למניעה, לאלו המצויים בסיכון גבוה למחלה קרדיווסקולרית.

עם זאת, חשוב לזכור כי מחקרים קודמים מצאו יתרונות לטיפול המשולב ב- Clopidogrel ואספירין בקבוצת מטופלים אחרות. אינדיקציות מאושרות לטיפול ב- Clopidogrel כוללות MI, מחלות קורונריות בלתי-יציבות, וחולים שעוברים אנגיופלסטיקה או הצבת סטנט.

אפשרות מדאיגה אחת היא שחולים שקיבלו הוראה להשתמש בתרופה יפסיקו לעשות זאת. חולים המטופלים ב- Clopidogrel, אספירין, או שילוב של השתיים לאינדיקציות מאושרות, צריכים להמשיך ולקחת את הטיפול, אם יש להם שאלות בנושא עליהם לפנות לרופא המטפל שלהם.

בהצהרה המעודכנת של AHA מצויינות האינדיקציות לטיפול ב- Clopidogrel:

·        חלק מהחולים שעברו MI

·        חולים שעברו אנגיופלסטיקה בעקבות Unstable Angina או התקף לב

·        חולים שטופלו בסטנט מתכתי או סטנט משחרר-תרופה

·        חולים עם מחלת עורקים פריפרית

·        חולים שפיתחו שבץ או TIA (Transient Ischemic Stroke)

HeartWire , News; Mar 16, 2006

לדיווח ראשוני על מחקר CHARISMA לחץ כאן

הערת המערכת:

זה מסר חשוב ונכון לדעתנו של ה-AHA ויש להניח שהאיגוד הקרדיולוגי וגורמים מקצועיים נוספים בישראל ילכו בעקבות ה-AHA כבר בימים הקרובים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה