מה הקשר בין קטואצידוזיס ודיאטת אטקינס?

מקרה שמפורסם השבוע בגליון Lancet מעורר שאלות באשר לדיאטת אטקינס השנויה במחלוקת. בפברואר 2004 אושפזה אישה בת 40 בעקבות קטואצידוזיס, שנבעה ככל הנראה מדיאטה דלה בפחמימות ועתירת חלבונים.

הרופאים מסבירים כי קטונים מיוצרים בכבד כאשר חלה ירידה ברמת אינסולין במהלך רעב. דיאטה דלת-פחמימות, דוגמאת אטקינס, יכולה להביא לייצור קטונים. הרופאים מציינים כי בדיאטת אטקינס קיימת המלצה לעקוב באופן שגרתי אחר קטונוריה בכדי לאשר היצמדות לדיאטה.

ביום הגעתה לחדר מיון, החולה סבלה ממצוקה, עם קצב נשימה של 20-30 נשימות לדקה, קולות מעי מוגברים ורגישות קלה באפיגסטריום. הרופאים ציינו כי האישה, שסבלה מהשמנת-יתר, התלוננה על דיספנאה וירידה בתאבון שהופיעה 5 ימים קודם לכן. כמו כן, היא התלוננה על בילות והקיאה מאז 4-6 פעמים ביום.

החולה סיפרה לרופאים שהיא מילאה באדיקות אחר הדיאטה העניה בפחמימות, ועשירה בחלבונים, בחודש האחרון, ואכלה בעיקר בשר, גבינות וסלטים. היא מילאה גם אחר יתר המלצות דיאטת אטקינס, נטלה מולטי-ויטמינים, חומצות שומן אומגה-3, אלקטרוליטים ותמציות, כמו גם פורמולות תרמוגניות. היא סיפרה על ירידה של 9 ק”ג בחודש האחרון.

בבדיקה גופנית לא מצאו הרופאים ממצא בולט. Anion Gap היה גבוה (26 מ”מול לליטר) ורמת ביקרבונט היתה נמוכה (8 מ”מול לליטר). בבדיקת השתן אושררה אבחנת קטונוריה. החולה אושפזה ביחידת טיפול נמרץ וטופלה ב-Dextrose ו-Sodium Bicarbonate דרך הוריד. היא שוחררה לאחר 4 ימים ולא סבלה מבעיות בריאותיות 3 ו-18 חודשים לאחר מכן, כאשר הרופאים שוחחו עימה בטלפון.

הרופאים מסבירים כי אבחנה מבדלת לחמצת מטבולית עם Anion Gap גבוה כוללת צריכת מתאנול, אתילן-גליקול, או סליצילאטים, חמצת לקטית, וקטואצידוזיס בעקבות סכרת, אלכוהול, או רעב.  אך הרופאים שללו את כל הסיבות הללו. בדיקות הסרום היו חיוביות ל-Acetone ורמת –Beta-Hydroxybutyrate עמדה על 390μg/mL, המתאימים לאבחנת קטואצידוזיס.

החולה סבלה מקטוזיס בעקבות דיאטת אטקינס ופיתחה קטואצידוזיס חמורה, כנראה כאשר צריכת המזון דרך הפה נפגמה בעקבות Pancreatitis או Gastroenteritis. בעיה זו עלולה להיות מוכרת יותר מאחר שדיאטת אטקינס הופכת יותר ויותר פופולרית.

במאמר מערכת נכתב כי בעוד שדיאטת אטקינס מתגאה בבריאות טובה, דיאטה הכוללת תזונה דלה בפחמימות היא רחוקה מלהיות בריאה, בהתחשב בתופעות הלוואי הנלוות, כולל קטוזיס, עצירות ושלשולים, ריח רע מהפה, כאבי ראש וחולשה כללית.

הכותבים מדגישים כי דיאטות מעלות את עומס החלבונים על הכליה ומשנות את המאזן החומצי בגוף. יתרה מזאת, דיאטה ממושכת בפרטים המצויים בסיכון צריכה להתבסס על פעילות גופנית ושינויים תזונתיים, דוגמאת העלאת צריכת חיטה מלאה, פירות וירקות.

HeartWire , News; Mar 16, 2006

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה