כיצד תופסים הרופאים את חברות התרופות? (מחקר אמריקאי)

רוב הרופאים מודעים לעובדה שחברות התרופות מעוניינות לייצר רווח עבור התרופות אותן הן מוכרות, אולם יחד עם זאת הם אינם חושבים שמחירי התרופות צריכים להיות גבוהים יותר מהיכולת של הצרכנים לשלם עבורן.

נתונים אלה עולים מתוך סקר שתוכנן ע”מ להשיג את דעתם של הרופאים בנוגע לערכן של תרופות חדשות והסעיף הסוציאלי בנוגע למחירן.

בסקר תואר מצב היפותטי שבו תרופה חדשה המאטה התפתחות גידולים ומאריכה את המטופלים בשלבים מתקדמים של מחלות סרטן הקולו-רקטל, שד או ריאות בחמישה חודשים. ייצרן התרופה קבע את מחירה ל- 8000$ לחודש למטופל.

658 רופאים ענו על השאלה האם חברת התרופות נוהגת באופן אתי או לאו בתמחור התרופה, בהתחשב בעובדה שזוהי חברה כלכלית ורפואית.

54.4% מציבור הרופאים טען שהחברה פועלת באופן אתי רק מבחינה כלכלית אך לא רפואית, 12.5% ענו שהחברה פועלת באופן אתי משתי הבחינות ו- 27.98% טענו שחברה אינה אתית כלל.

יותר ממחצית מהרופאים בחרו במילים נצלנית וחמדנית לתיאור החברה.

נראה שהרופאים מעוניינים להחזיק את חברות התרופות תחת סטנדרטים גבוהים יותר של אחריות סוציאלית. הם מאמינים שלחברות ישנה אחריות המשתרעת מעבר להיבט הכלכלי.

באופן כללי, הרופאים הביעו הבנה מעבר למצופה בנוגע לרצון החברות להיות רווחיות. זה בסדר לדרוש סכומים הנדרשים לחברה כדי שזו תחזיק מעמד, אולם זה ממש לא בסדר לגבות מחירים מופקעים עבור התרופות.

ע”פ הערכת תוצאות הסקר על חברות התרופות ללמוד את דעתם של המטפלים ולקחת אותם בחשבון, שכן בסופו של דבר הרופאים הם אלה שמייעצים לחולה באיזה תרופה להשתמש לאחר שלקחו בחשבון הן את העלות והן את היעילות של התרופה.

דעה נוספת הנלמדת מהסקר היא שחברות התרופות לא יכולות להיות טובות מבחינת הדאגה לבריאות אם הן לא רווחיות גם מבחינה כלכלית, שכן מבלי שממציאי התרופות יחזירו לעצמם את השקעתם, כל המעגל יצירת תרופות חזקות, טובות ויעילות לא יתקיים.

לדיווח במדסקייפ

HCD Survey 2006

הערת המערכת:

נראה שכדי לשפר את תדמית החברות בעיני הרופאים החברות צריכות לעבוד בשני מישורים. האחד, להסביר את הקשר בין מחיר התרופה לבין ההשקעה הגדולה בפיתוחה ולהציג נתונים שבמונחי תשואה על השקעה / החזר השקעה וכד’ המחיר סביר ואין בו “רווח יתראו ניצול מצוקה וכד’ (בתנאי כמובן שזה גם נכון !…). השני, שבמונחי עלות / תועלת למחיר התרופה יש הצדקה. כלומר, שעלות הטיפול במחלה בעזרת התרופה בהשוואה לטיפולים קיימים היא סבירה ומקובלת.

בדרך כלל נוהגים למדוד יחס זה בתוספת העלות הנדרשת לתוספת של שנת חיים אחת משוקללת איכות החיים של המטופל (QUALY) .

במחקרים ואנליזות כלכליות / רפואיות אנו מוצאים במקרים רבים שטיפולים יקרים הם למעשה עם יחסי עלות / תועלת מקובלים וסבירים כאשר לוקחים בחשבון את החיסכון בעלויות טיפול אחרות (בדרך כלל פרוצדורות רפואיות אחרות) מחד, ואת השיפור במצב החולה מאידך.

(בעולם המערבי יחס של עלות להשגת QUALY מתחת ל-50,000 $ יוגדר כאטרקטיבי ומקובל).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה