חסמים סלקטיבים של קולטנים לחומרים דמויי-קנביס מביאים לירידה במשקל ומסייעים לטפל בסינדרום מטבולי (JAMA)

ממחקר חדש שעקב במשך שנתיים אחר אנשים הסובלים מהשמנת-יתר או עודף-משקל,  עולה כי Rimonabant, Selective Cannabinoid-1 Receptor Blocker, הביא לירידה במשקל לאחר שנה אחת, שנשמרה גם לאחר השנה השניה במקרים בהם הטיפול נמשך.

במינון 20 מ”ג ליום, התרופה הביאה גם לשיפור בגורמי סיכון קרדיו-מטבוליים גדולה עוד יותר מהירידה הצפויה במשקל.

מבין המשתתפים, 607 קיבלו טיפול פלסבו, 1214 טופלו במינון 5 מ”ג של Rimonabant, ו-1219 טופלו ב-20 מ”ג Rimonabant, תחת המלצה לצמצם את הצריכה הקלורית בכ-600 קילוקלוריות ביום ולהעלות את הפעילות הגופנית.

51-55% מהנבדקים השלימו את השנה הראשונה של המחקר, התוצאות הוערכו בהתבסס על Intent-to-treat . לאחר השנה הראשונה, 48.6% מהנבדקים שטופלו ב-20 מ”ג Rimonabant, השיגו ירידה של לפחות 5% במשקל, 26.1% ממטופלי Rimonabant במינון 5 מ”ג השיגו ירידה דומה וכך גם 20% ממטופלי פלסבו.

בסיום השנה הראשונה, 602 משתתפים מקבוצת 5 מ”ג Rimonabant ו-660 מקבוצת 20 מ”ג Rimonabant חולקו באקראי לטיפול בפלסבו או המשך טיפול ב­- Rimonabant. הירידה הממוצעת במשקל המשתתפים שהמשיכו בטיפול ב- Rimonabant עמד על 7.4 ק”ג בהשוואה לתחילת המחקר, בעוד שמטופלי פלסבו החזירו את מרבית המשקל שאבד.

לא נמצא הבדל משמעותי בתגובה לטיפול במינון 5 מ”ג במהלך השנה השניה, בהשוואה לפלסבו.

משתתפים שטופלו ב- Rimonabant למשך שנה אחת הראו עליה ברמות HDL, וירידה ברמות אינסולין בצום. משתתפים שטופלו במינון 20 מ”ג השיגו גם ירידה ברמת טריגליצרידים והיקף מותניים, ולא סבלו מתנגודת מוגברת לאינסולין, שזוהתה במטופלי Rimonabant במינון 5 מ”ג.

במטופלים שקיבלו 20 מ”ג Rimonabant, ההשפעות הנצפות לאחר שנה אחת ברמת HDL, טריגליצרידים, רמות אינסולין בצום ותנגודת לאינסולין היו כמעט כפולות בעקבות הירידה במשקל בלבד. החוקרים מסבירים כי ל- Rimonabant יש אפקט פרמקולוגי ישיר על מטבוליזם של ליפידים וגלוקוז.

במהלך השנה השניה, בקרב מטופלי Rimonabant  במינון 20 מ”ג זיהו החוקרים כי רמות HDL המשיכו לעלות, ורמות טריגליצרידים ושכיחות סינדרום מטבולי ירדו.

החוקרים מציינים כי מטופלי Rimonabant סבלו מתופעות לוואי רבות יותר, שהביאו להפסקת המחקר, בעיקר בעקבות תופעות לוואי פסיכיאטריות, נוירולוגיות וגסטרואינטסטינליות.

מהמחקר עולה כי Rimonabant עשוי להיות טיפול מתאים כנגד מספר גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים.

במאמר מערכת נמתחה ביקורת על המחקר, בטענה שדרוש ניתוח ההשפעות של חוסר נתונים משמעותי. דבר זה עשוי להביא לתוצאות לא-מדויקות, מאחר שמרבית המחקרים הראו כי ירידה במשקל מתרחשת מוקדם, וכי עם הזמן המטופלים שבים למשקלם המקורי, עובדה שלא נלקחה בחשבון במחקר הנוכחי, ולכן הוא נוטה להטיות.

בנוסף, נכתב כי המטה-אנליזה של מחקרים שבדקו התערבויות בסגנון החיים לירידה במשקל מצאו כי ירידה גדולה במשקל טבוה יותר מתרופה.

לכן, התפקיד הנוכחי של טיפול תרופתי להשמנת-יתר צריך להיות מוגבל בהתאם לראיות נוספות.

JAMA 2006;294:761-775,826-828.

לידיעה במדסקייפ

הערכת מערכת:

חשוב לציין כי התרופה, המיוצרת ע”י סנופי אבנטיס, עדיין אינה מאושרת לשימוש

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה